Verkkonäkyvyys : uuden verkkosivuston hakukoneoptimointi
Koli, Marjo (2021)
Koli, Marjo
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105046912
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105046912
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on toteutettu tapaustutkimuksena. Opinnäytetyön tavoitteena on ollut perehtyä hakukoneoptimoinnin tämän hetken tärkeimpiin toimenpiteisiin sekä esitellä, miten niitä viedään käytäntöön. Opinnäytetyötä varten on kerätty mahdollisimman laaja, monipuolinen sekä tuore valikoima ajankohtaista aineistoa kirjojen, oppaiden, asiantuntija-artikkeleiden ja blogien muodossa. Opinnäytetyössä on mukana alan sanasto, jossa esitellään aiheen keskeisimmät termit. Teoriaosuudessa käydään läpi, mitä on hakukonemarkkinointi ja mikä on sen merkitys osana yrityksen verkkonäkyvyyttä. Hakukoneoptimointia käsitellään kahdesta näkökulmasta, sisällön optimoinnin ja teknisen hakukoneoptimoinnin näkökulmasta. Aiheen käsittelytapa on mahdollisimman konkreettinen ja käytännönläheinen. Opinnäytetyössä esitellään hakukoneoptimointitoimenpiteitten prosessi, joka korostaa toimenpiteitten jatkuvuutta.
Suomeen on syntynyt viimeisen vuoden aikana lukuisia uusia verkkokauppoja ja verkkokauppiaita. Sivustot on perustettu kiireellä, koska liiketoiminta on muuttunut nopeasti Koronan vuoksi. Hakukoneoptimointi vaatii aikaa ennen kuin tulokset alkavat näkyä. Se vaatii yrittäjältä myös resurssimielessä aikaa. Teoriasta on koottu tiivistelmä pikaoppaan muotoon. Kohderyhmänä pk-yrittäjät ja aloittavat verkkokauppiaat. Opas jaettiin Facebookin Verkkokauppiaat ryhmässä ja opasta muokattiin palautteen pohjalta. Opas sekä työkalujen linkkilista löytyvät opinnäytetyön liitteistä.
Suomeen on syntynyt viimeisen vuoden aikana lukuisia uusia verkkokauppoja ja verkkokauppiaita. Sivustot on perustettu kiireellä, koska liiketoiminta on muuttunut nopeasti Koronan vuoksi. Hakukoneoptimointi vaatii aikaa ennen kuin tulokset alkavat näkyä. Se vaatii yrittäjältä myös resurssimielessä aikaa. Teoriasta on koottu tiivistelmä pikaoppaan muotoon. Kohderyhmänä pk-yrittäjät ja aloittavat verkkokauppiaat. Opas jaettiin Facebookin Verkkokauppiaat ryhmässä ja opasta muokattiin palautteen pohjalta. Opas sekä työkalujen linkkilista löytyvät opinnäytetyön liitteistä.