Palaute työntekijöiden kokemana työhteisössä
Pullinen, Maria (2021)
Pullinen, Maria
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105046926
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105046926
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia ravintolatyöntekijöiden palautekulttuuria työyhteisön sisällä. Tavoitteena oli luoda mahdollisia kehittämisehdotuksia palautteen antamisen ja vastanottamisen tehostamiseen. Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisen kyselytutkimuksen avulla.
Vastausten määrään vaikutti olennaisesti vallitseva koronapandemia sekä siitä seuranneet lomautukset ravintola-alalla. Pääsääntöisesti kyselyyn vastaajat kokivat antavansa ja saavansa rakentavaa palautetta. Vastauksista kävi myös ilmi, että palaute liikkuu pääsääntöisesti hyvin työntekijöiden välillä, mutta myös työntekijöiden ja esimiehen. Osa vastaajista koki koronapandemian vaikuttaneen palautekulttuuriin negatiivisesti.
Kyselyn vastausten perusteella huomattiin, että palautekulttuurissa ei ole isoja kehittämiskohteita. Palautteen antamisesta ja saamisesta voi silti aina puhua enemmän. Pääsääntöisesti vastaajat kokevat, että palautteen antamiseen on kannustettu työsuhteen alusta asti, mutta koska joukossa oli mukana myös ”En osaa sanoa” -vastauksia, avointa palautekulttuuria voisi tuoda vielä enemmän esille.
Mielenkiintoista olisi selvittää vielä tarkemmin koronapandemian vaikutuksia työ-yhteisön sisällä. Osista vastauksista sai viitteitä, että tunnelma on kiristynyt ja kaikista asioista ei puhuta. Tällä on tietenkin negatiivinen vaikutus koko työyhteisön palautekulttuurin, jolloin rakentavan palautteen antamisen tärkeyttä voisi korostaa sekä keinoja vastaanottaa palautetta työkavereilta.
Vastausten määrään vaikutti olennaisesti vallitseva koronapandemia sekä siitä seuranneet lomautukset ravintola-alalla. Pääsääntöisesti kyselyyn vastaajat kokivat antavansa ja saavansa rakentavaa palautetta. Vastauksista kävi myös ilmi, että palaute liikkuu pääsääntöisesti hyvin työntekijöiden välillä, mutta myös työntekijöiden ja esimiehen. Osa vastaajista koki koronapandemian vaikuttaneen palautekulttuuriin negatiivisesti.
Kyselyn vastausten perusteella huomattiin, että palautekulttuurissa ei ole isoja kehittämiskohteita. Palautteen antamisesta ja saamisesta voi silti aina puhua enemmän. Pääsääntöisesti vastaajat kokevat, että palautteen antamiseen on kannustettu työsuhteen alusta asti, mutta koska joukossa oli mukana myös ”En osaa sanoa” -vastauksia, avointa palautekulttuuria voisi tuoda vielä enemmän esille.
Mielenkiintoista olisi selvittää vielä tarkemmin koronapandemian vaikutuksia työ-yhteisön sisällä. Osista vastauksista sai viitteitä, että tunnelma on kiristynyt ja kaikista asioista ei puhuta. Tällä on tietenkin negatiivinen vaikutus koko työyhteisön palautekulttuurin, jolloin rakentavan palautteen antamisen tärkeyttä voisi korostaa sekä keinoja vastaanottaa palautetta työkavereilta.