Hämeenkadun sekaliikennekaistan kiveyksien korjaaminen
Aaltonen, Juuso (2021)
Aaltonen, Juuso
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105046952
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105046952
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Tampereen Raitiotieallianssille ja työtä valvoi YIT Suomi Oy. Työssä käsitellään Tampereen Hämeenkadun sekaliikennekaistan kiveyksien korjaustoimenpiteitä.
Raitiotieallianssi on suunnitellut ja rakentanut raitiotien infran osalla 1 (keskusta, Hatanpään valtatie, Kaleva, Hervannan valtaväylä, Hervanta ja varikko). Liikennöinnin tällä osalla on määrä alkaa 9.8.2021. Raitiotieallianssi toteuttaa myös raitiotien osan 2. Raitiotieallianssin muodostavat Tampereen kaupunki ja Tampereen Raitiotie Oy sekä palveluntuottajaosapuolet NRC Finland Oy, Sweco Finland Oy, YIT Suomi Oy ja AFRY Finland Oy.
Työn tarkoitus oli tuottaa tarkka selvitys sekaliikennekaistan nupukiveysten ja reunakivien korjaamistavoista sekä esitellä käytettävien tuotteiden eri ominaisuuksia, huomioitavat seikat niiden käytössä sekä työtavat, joilla saavutetaan paras lopputulos.
Opinnäytetyötä varten tehtiin käytännön kokeita, joissa testattiin erilaisten korjauksessa tarvittavien tuotteiden ominaisuuksia sekä työstettävyyttä. Työssä hyödynnettiin myös kiviasentajien kokemuksia erilaisten materiaalien ongelmakohdista sekä toimenpiteitä, joilla ongelmat olisivat vältettävissä. Alan ammattilaisten kokemusten lisäksi työssä on hyödynnetty internetsivustoja, muun muassa tuotetoimittajien ja valmistajien ohjeita.
Ammattilaisten kokemusten, testausten sekä tiedonhaun perusteella laadittiin toimiva ohjeistus sekä tämänhetkisiin että tuleviin korjaustoimenpiteisiin.
Raitiotieallianssi on suunnitellut ja rakentanut raitiotien infran osalla 1 (keskusta, Hatanpään valtatie, Kaleva, Hervannan valtaväylä, Hervanta ja varikko). Liikennöinnin tällä osalla on määrä alkaa 9.8.2021. Raitiotieallianssi toteuttaa myös raitiotien osan 2. Raitiotieallianssin muodostavat Tampereen kaupunki ja Tampereen Raitiotie Oy sekä palveluntuottajaosapuolet NRC Finland Oy, Sweco Finland Oy, YIT Suomi Oy ja AFRY Finland Oy.
Työn tarkoitus oli tuottaa tarkka selvitys sekaliikennekaistan nupukiveysten ja reunakivien korjaamistavoista sekä esitellä käytettävien tuotteiden eri ominaisuuksia, huomioitavat seikat niiden käytössä sekä työtavat, joilla saavutetaan paras lopputulos.
Opinnäytetyötä varten tehtiin käytännön kokeita, joissa testattiin erilaisten korjauksessa tarvittavien tuotteiden ominaisuuksia sekä työstettävyyttä. Työssä hyödynnettiin myös kiviasentajien kokemuksia erilaisten materiaalien ongelmakohdista sekä toimenpiteitä, joilla ongelmat olisivat vältettävissä. Alan ammattilaisten kokemusten lisäksi työssä on hyödynnetty internetsivustoja, muun muassa tuotetoimittajien ja valmistajien ohjeita.
Ammattilaisten kokemusten, testausten sekä tiedonhaun perusteella laadittiin toimiva ohjeistus sekä tämänhetkisiin että tuleviin korjaustoimenpiteisiin.