KatiBot - Korkeakoulujen tilat opiskelijoiden silmin
Ovaskainen, Sani-Marika (2021)
Ovaskainen, Sani-Marika
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105046913
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105046913
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mitä mieltä korkeakoulujen opiskelijat ovat oppimisympäristöistä ja millaisia korkeakouluympäristöjä tällä hetkellä on. Tutkimuksen tuloksia tullaan hyödyntämään digitaalisen suunnitteluapulaisen KatiBotin kehittämiseen korkeakoulutasolle. Opinnäytetyön tutkimus etenee monimenetelmällisin keinoin, eli tutkimuksessa hyödynnetään sekä laadullisia että määrällisiä tutkimusmenetelmiä. Tutkimuksessa on käytetty havainnointia, vertailua ja kyselyä tutkimusongelman selvittämiseksi.
Tutkimuksen toimeksiantajana toimii Suunnittelutoimisto CDM Oy, joka on kehittänyt KatiBot-suunnitteluapulaisen perusopetusympäristöjen tilasuunnittelun apuvälineeksi. KatiBot on myytävä digitaalinen tuote, jossa chatbotin avulla pystytään ottamaan koulun käyttäjät mukaan suunnitteluun. Katibotteja on yhteensä viisi kappaletta. KatiBot 1:n sisältö ja toiminnot jaetaan opiskelijoille ja opettajille. Botin avulla kartoitetaan toiveita oppimisympäristöstä sekä opetus- että oppimismenetelmistä. KatiBot 2:ssa selvitetään visuaalisia mieltymyksiä ja toiveita. KatiBot 3:n sisältö ja toiminnot jaetaan myös opettajille ja oppilaille. Sen tarkoituksena on kerätä palaute toteutuneesta oppimisympäristöstä.
Opinnäytetyön tutkimuksen painotus on fyysisessä oppimisympäristössä eli kampuksessa. Aiheessa sivutaan myös psyykkistä, sosiaalista, digitaalista ja virtuaalista oppimisympäristöä.
Opinnäytetyössä kartoitetaan korkeakoulujen tiloja havainnoimalla ja vertailemalla LUT-yliopiston ja LAB-ammattikorkeakoulun kampuksia. Tarkoituksena on selvittää, kuinka hyvin ja monipuolisesti korkeakoulujen tilat tukevat opiskelua. Tutkimuksessa on tehty kysely korkeakoulujen opiskelijoille, jonka avulla saadaan opiskelijoiden mielipiteitä kampusten tiloista. Kyselyssä kartoitetaan opiskelijoiden opiskelumenetelmiä ja tilojen merkityksiä. Kyselyn kohteina toimivat korkeakoulut XAMK, LAB ja LUT.
Tutkimuksen tuloksien avulla aloitetaan KatiBot-suunnitteluapulaisen kehitystyö korkeakoulujen tilasuunnittelun apuvälineeksi. Opinnäytetyö luo kattavan pohjan, jolla saadaan luotua kohdennettu kysymysrunko korkeakoulujen käyttäjien osallistamiseen suunnitteluprojektissa.
Tutkimuksen toimeksiantajana toimii Suunnittelutoimisto CDM Oy, joka on kehittänyt KatiBot-suunnitteluapulaisen perusopetusympäristöjen tilasuunnittelun apuvälineeksi. KatiBot on myytävä digitaalinen tuote, jossa chatbotin avulla pystytään ottamaan koulun käyttäjät mukaan suunnitteluun. Katibotteja on yhteensä viisi kappaletta. KatiBot 1:n sisältö ja toiminnot jaetaan opiskelijoille ja opettajille. Botin avulla kartoitetaan toiveita oppimisympäristöstä sekä opetus- että oppimismenetelmistä. KatiBot 2:ssa selvitetään visuaalisia mieltymyksiä ja toiveita. KatiBot 3:n sisältö ja toiminnot jaetaan myös opettajille ja oppilaille. Sen tarkoituksena on kerätä palaute toteutuneesta oppimisympäristöstä.
Opinnäytetyön tutkimuksen painotus on fyysisessä oppimisympäristössä eli kampuksessa. Aiheessa sivutaan myös psyykkistä, sosiaalista, digitaalista ja virtuaalista oppimisympäristöä.
Opinnäytetyössä kartoitetaan korkeakoulujen tiloja havainnoimalla ja vertailemalla LUT-yliopiston ja LAB-ammattikorkeakoulun kampuksia. Tarkoituksena on selvittää, kuinka hyvin ja monipuolisesti korkeakoulujen tilat tukevat opiskelua. Tutkimuksessa on tehty kysely korkeakoulujen opiskelijoille, jonka avulla saadaan opiskelijoiden mielipiteitä kampusten tiloista. Kyselyssä kartoitetaan opiskelijoiden opiskelumenetelmiä ja tilojen merkityksiä. Kyselyn kohteina toimivat korkeakoulut XAMK, LAB ja LUT.
Tutkimuksen tuloksien avulla aloitetaan KatiBot-suunnitteluapulaisen kehitystyö korkeakoulujen tilasuunnittelun apuvälineeksi. Opinnäytetyö luo kattavan pohjan, jolla saadaan luotua kohdennettu kysymysrunko korkeakoulujen käyttäjien osallistamiseen suunnitteluprojektissa.