Liiketoimintaprosessin data-automaatio markkinatutkimusyrityksessä
Ylönen, Niina (2021)
Ylönen, Niina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105046989
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105046989
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty toimeksiantona eräälle markkinatutkimusyritykselle, joka Covid19-pandemian alettua maaliskuussa 2020 joutui muuttamaan koko kuluttajatutkimuksen rekrytointiprosessin ilman ennakkovaroitusta. Rekrytointiprosessi muuttui hetkessä kasvotusten tapahtuvasta rekrytoinnista tietokoneella tehtäviksi manuaalisiksi toimenpiteiksi. Kohdeyrityksen nimi pidetään salassa tässä opinnäytetyössä. Tapaustutkimuksen luonteenomaisesti työssä keskityttiin kohdeyrityksen nykyprosessiin sekä sen syvälliseen analysointiin ja näin löydettiin löytää data-automaation kautta ratkaisuja prosessin tehostamiseen.
Opinnäytetyön tutkimusongelma oli manuaalisen datan siirron hitaus sekä kustannustehottomuus. Tavoitteena oli löytää kohdeyrityksen nyky-prosessin tämänhetkiset suurimmat ongelmakohdat sekä ratkaisuehdotukset. Tavoitteena oli löytää data-automaatioratkaisu, joka lisää tiedon reaaliaikaisuutta ja poistaa manuaalisen työn, jolloin tehokkuus työssä lisääntyy. Tutkimus alkoi kohdeyrityksen kuluttajarekrytointiprosessin ajanvarausprosessin kehittämisestä manuaalisesta automaattiseksi. Tavoitteet data-automaatiolle määriteltiin kohdeyrityksen käyttäjätarpeiden ja käyttäjävaatimusten kautta.
Tämän työn tuloksena on suositus kehittää koko kuluttajarekrytointiprosessia eikä vain yhtä sen osaprosessia. Tulokset osoittavat, että kokonaisvaltainen data-automaatioratkaisu on kustannuksiltaan samaa luokkaa kuin osaprosessin data-automaatio, mutta hyödyt ovat paljon suuremmat. Ratkaisuksi kohdeyrityksen data-automaatiolle suositellaan valmista laajempaa ohjelmaa, jonka avulla on mahdollista hallita useampia kuluttajatutkimuksen tiedonkäsittelyvaiheita.
Tutkimus osoitti, että kehitettäessä jotakin prosessia tulee miettiä miten ratkaisut toimivat liiketoiminnan kasvaessa. Yksinkertaisin ratkaisu ei välttämättä ole aina se paras vaihtoehto. Järkevintä on miettiä yrityksen toimintaa laajemmin ja hakea yhden tehtävän automatisoinnin sijaan koko prosessin yksinkertaistamista.
Opinnäytetyön tutkimusongelma oli manuaalisen datan siirron hitaus sekä kustannustehottomuus. Tavoitteena oli löytää kohdeyrityksen nyky-prosessin tämänhetkiset suurimmat ongelmakohdat sekä ratkaisuehdotukset. Tavoitteena oli löytää data-automaatioratkaisu, joka lisää tiedon reaaliaikaisuutta ja poistaa manuaalisen työn, jolloin tehokkuus työssä lisääntyy. Tutkimus alkoi kohdeyrityksen kuluttajarekrytointiprosessin ajanvarausprosessin kehittämisestä manuaalisesta automaattiseksi. Tavoitteet data-automaatiolle määriteltiin kohdeyrityksen käyttäjätarpeiden ja käyttäjävaatimusten kautta.
Tämän työn tuloksena on suositus kehittää koko kuluttajarekrytointiprosessia eikä vain yhtä sen osaprosessia. Tulokset osoittavat, että kokonaisvaltainen data-automaatioratkaisu on kustannuksiltaan samaa luokkaa kuin osaprosessin data-automaatio, mutta hyödyt ovat paljon suuremmat. Ratkaisuksi kohdeyrityksen data-automaatiolle suositellaan valmista laajempaa ohjelmaa, jonka avulla on mahdollista hallita useampia kuluttajatutkimuksen tiedonkäsittelyvaiheita.
Tutkimus osoitti, että kehitettäessä jotakin prosessia tulee miettiä miten ratkaisut toimivat liiketoiminnan kasvaessa. Yksinkertaisin ratkaisu ei välttämättä ole aina se paras vaihtoehto. Järkevintä on miettiä yrityksen toimintaa laajemmin ja hakea yhden tehtävän automatisoinnin sijaan koko prosessin yksinkertaistamista.