Yrittäjyys uravaihtoehtona - koulutuksen sisältösuunnittelu ja toteutus
Hakkarainen, Tiina (2021)
Hakkarainen, Tiina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105036598
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105036598
Tiivistelmä
Yrityksen perustamista, aloittavan yrittäjän toimintaa sekä kehittyvää liiketoimintaa tuetaan Suomessa monien eri tahojen ja palveluiden kautta. Esimerkiksi erilaisten koulutus- ja neuvontapalveluiden sekä taloudellisten tukimuotojen avulla.
Koulutuspalveluita Suomessa järjestävät kuntien ja kuntayhtymien lisäksi yksityiset yhteisöt, kuten yritykset ja yhdistykset. Suomalaisista noin puolet kouluttautuu vuosittain erilaisten koulutusten ja luentojen kautta.
Kehitysprojektin tavoitteena oli luoda yrittäjyydestä kiinnostuneille ja yrittäjyyttä uravalintana pohtiville henkilöille kohdennetun koulutuksen sisältömateriaaleja ja toimia koulutuksissa kouluttajana. Suunnittelussa huomioitiin koulutukseen osallistuvien tarve kehittää osaamistaan yrittäjyyden kokonaiskuvan hahmottamisessa ja yritystoiminnan eri osa-alueilla ja niiden suhteesta omaan identiteettiin.
Projekti toteutettiin koulutuspalveluita tarjoavalle organisaatiolle, jonka missiona on tarjota kasvupalveluita valtakunnallisesti.
Kehitysprojektin teoriaosuudessa on käsitelty yrittäjyyttä ja yritystoimintaan liittyviä teemoja ja osa-alueita erityisesti aloittavan yrittäjän näkökulmasta. Teoriaosuuden toisessa vaiheessa on käsitelty koulutuksen suunnitteluun, kouluttajan rooliin, pedagogisiin menetelmiin ja koulutuksen arviointiin liittyviä teemoja.
Yrittäjyys uravaihtoehtona- koulutuskokonaisuus koostettiin yhteistyössä moniammatillisen koulutustiimin kanssa yli organisaatiorajojen. Asiantuntijuuden ja pedagogisen osaamisen yhdistämisen kautta pystyttiin rakentamaan laadukas ja moderni koulutuskokonaisuus, jossa keskeistä oli asiakaslähtöisyys, osallistavat työtavat, modernit työelämälähtöiset työkalut ja vaihtelevat työtavat. Sisältöjen rakenteessa huomioitiin niiden oikea-aikaisuus suhteessa yrittäjyyden alkuvaiheisiin.
Projektin lopputuloksena oli yrittäjyyttä uravaihtoehtona pohtiville suunnattu koulutuskokonaisuus, joka sisälsi valmiit päiväkohtaiset sisältösuunnitelmat ja koulutusmateriaalit sekä niiden pohjalta etänä toteutetut koulutukset. Koulutuksessa mahdollistettiin yrittäjyyden ja yrittäjämäisen toiminnan tunnustelu sekä ideoiden ja identiteetin toimivuus toimintaan turvallisessa, tutkivassa ja kokeilevassa vertaistuetussa toimintaympäristössä. Koulutuksista saadun palautteen, havaintojen ja reflektoinnin kautta koulutusta kehitettiin vastaamaan paremmin asiakkaiden tarpeeseen.
Koulutuspalveluita Suomessa järjestävät kuntien ja kuntayhtymien lisäksi yksityiset yhteisöt, kuten yritykset ja yhdistykset. Suomalaisista noin puolet kouluttautuu vuosittain erilaisten koulutusten ja luentojen kautta.
Kehitysprojektin tavoitteena oli luoda yrittäjyydestä kiinnostuneille ja yrittäjyyttä uravalintana pohtiville henkilöille kohdennetun koulutuksen sisältömateriaaleja ja toimia koulutuksissa kouluttajana. Suunnittelussa huomioitiin koulutukseen osallistuvien tarve kehittää osaamistaan yrittäjyyden kokonaiskuvan hahmottamisessa ja yritystoiminnan eri osa-alueilla ja niiden suhteesta omaan identiteettiin.
Projekti toteutettiin koulutuspalveluita tarjoavalle organisaatiolle, jonka missiona on tarjota kasvupalveluita valtakunnallisesti.
Kehitysprojektin teoriaosuudessa on käsitelty yrittäjyyttä ja yritystoimintaan liittyviä teemoja ja osa-alueita erityisesti aloittavan yrittäjän näkökulmasta. Teoriaosuuden toisessa vaiheessa on käsitelty koulutuksen suunnitteluun, kouluttajan rooliin, pedagogisiin menetelmiin ja koulutuksen arviointiin liittyviä teemoja.
Yrittäjyys uravaihtoehtona- koulutuskokonaisuus koostettiin yhteistyössä moniammatillisen koulutustiimin kanssa yli organisaatiorajojen. Asiantuntijuuden ja pedagogisen osaamisen yhdistämisen kautta pystyttiin rakentamaan laadukas ja moderni koulutuskokonaisuus, jossa keskeistä oli asiakaslähtöisyys, osallistavat työtavat, modernit työelämälähtöiset työkalut ja vaihtelevat työtavat. Sisältöjen rakenteessa huomioitiin niiden oikea-aikaisuus suhteessa yrittäjyyden alkuvaiheisiin.
Projektin lopputuloksena oli yrittäjyyttä uravaihtoehtona pohtiville suunnattu koulutuskokonaisuus, joka sisälsi valmiit päiväkohtaiset sisältösuunnitelmat ja koulutusmateriaalit sekä niiden pohjalta etänä toteutetut koulutukset. Koulutuksessa mahdollistettiin yrittäjyyden ja yrittäjämäisen toiminnan tunnustelu sekä ideoiden ja identiteetin toimivuus toimintaan turvallisessa, tutkivassa ja kokeilevassa vertaistuetussa toimintaympäristössä. Koulutuksista saadun palautteen, havaintojen ja reflektoinnin kautta koulutusta kehitettiin vastaamaan paremmin asiakkaiden tarpeeseen.