Digitaalinen markkinointiviestinnän suunnitelma aloittelevalle pienyritykselle
Roponen, Heidi; Keinänen, Vilja (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Roponen, Heidi
Keinänen, Vilja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105046974
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105046974
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä luodaan digitaalisen markkinointiviestinnän suunnitelma toimeksiantajayritykselle, joka on toimintaansa aloitteleva tekstiilialan pienyritys. Työn tavoitteena on tuottaa mahdollisimman toimiva ja resurssitehokas suunnitelma, jonka kanaviksi on valittu hakukonemarkkinointi sekä sosiaalisesta mediasta Facebook ja Instagram.
Digitaalisen markkinoinnin teoriassa keskitytään inbound- ja sisältömarkkinointiin, asiakaspersoonan ja kohderyhmän luomiseen, digitaalisiin markkinoinnin kanaviin sekä markkinointiviestinnän etuihin ja haasteisiin. Kokonaiskuva markkinoinnin vaikutuksista ostopolun eri vaiheisiin tuodaan teoriassa ja suunnitelmassa selkeästi esille.
Toimeksiantajayrityksen kanssa päätettiin markkinoinnin keskittyvän hakukone- ja sosiaalisen median markkinointiin, joita molempia hyödynnetään myöhemmin brändin ja avautuvan verkkokaupan markkinoinnissa. Teorian jälkeen siirrytään suunnitelmaan, joka tässä työssä on toteutettu SOSTAC®- mallin avulla. Suunnitelma koostuu mallin mukaan kuudesta eri osa-alueesta, jotka johdattavat tekijää loogisesti eteenpäin. Suunnitelmassa tavoitteena on luoda tunnettuutta ja aktivoida asiakkaita.
Työ on pyritty kirjoittamaan mahdollisimman selkeäksi ja helppolukuiseksi. Havainnollistavia kuvia on käytetty paljon tekstin selkeyttämiseksi. Käsitellyt digitaalisen markkinoinnin kanavat on käyty läpi yksityiskohtaisesti, jotta toimeksiantajan on helppo alkaa noudattaa suunnitelmaa sen tullessa ajankohtaiseksi.
Suunnitelman tueksi on luotu sosiaalisen median markkinoinnille julkaisukalenteri, jotta sisällön suunnittelu, yhtenäisyys ja julkaisuaikataulussa pysyminen helpottuu. Toimeksiantajalle on luotu valmiiksi julkaisuehdotuksia.
Digitaalisen markkinoinnin teoriassa keskitytään inbound- ja sisältömarkkinointiin, asiakaspersoonan ja kohderyhmän luomiseen, digitaalisiin markkinoinnin kanaviin sekä markkinointiviestinnän etuihin ja haasteisiin. Kokonaiskuva markkinoinnin vaikutuksista ostopolun eri vaiheisiin tuodaan teoriassa ja suunnitelmassa selkeästi esille.
Toimeksiantajayrityksen kanssa päätettiin markkinoinnin keskittyvän hakukone- ja sosiaalisen median markkinointiin, joita molempia hyödynnetään myöhemmin brändin ja avautuvan verkkokaupan markkinoinnissa. Teorian jälkeen siirrytään suunnitelmaan, joka tässä työssä on toteutettu SOSTAC®- mallin avulla. Suunnitelma koostuu mallin mukaan kuudesta eri osa-alueesta, jotka johdattavat tekijää loogisesti eteenpäin. Suunnitelmassa tavoitteena on luoda tunnettuutta ja aktivoida asiakkaita.
Työ on pyritty kirjoittamaan mahdollisimman selkeäksi ja helppolukuiseksi. Havainnollistavia kuvia on käytetty paljon tekstin selkeyttämiseksi. Käsitellyt digitaalisen markkinoinnin kanavat on käyty läpi yksityiskohtaisesti, jotta toimeksiantajan on helppo alkaa noudattaa suunnitelmaa sen tullessa ajankohtaiseksi.
Suunnitelman tueksi on luotu sosiaalisen median markkinoinnille julkaisukalenteri, jotta sisällön suunnittelu, yhtenäisyys ja julkaisuaikataulussa pysyminen helpottuu. Toimeksiantajalle on luotu valmiiksi julkaisuehdotuksia.