Esiselvitys Juvan kunnan brändin kehittämiseksi
Lampinen, Piia (2021)
Lampinen, Piia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105057033
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105057033
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli brändäykseen liittyvä esiselvitystyö, joka on tehty Juvan kunnan lähivuosina tapahtuvaa brändäystä ajatellen. Brändi on laaja termi, mutta tiivistetysti se tarkoittaa yhteenlaskettua käsitystä kaikista niistä asioista, jotka henkilö on yrityksestä tai tässä tapauksessa kunnasta kokenut. Logo ei tarkoita brändiä, mutta se on brändin symboli. Brändin avulla organisaatio pyrkii erottautumaan muista positiivisella ja mieleenpainuvalla tavalla. Yhä useampi paikkakunta on alkanut tehdä tietoista ja suunnitelmallista brändinrakennustyötä houkutellakseen uusia asukkaita ja yrityksiä alueelle. Vaikka brändi syntyy aina vastaanottajan mielessä, voi paikkakunta tehdä paljon asioita, jotka edesauttavat toivotun mielikuvan syntymistä.
Uskottavan brändin on perustuttava juuri niihin asioihin, jotka ovat paikkakunnalle ominaisia ja luontaisia vahvuuksia eli ne ovat osa identiteettiä. Näiden selvittämiseksi on kuunneltava kunnan asukkaita, vapaa-ajan asukkaita ja yrittäjiä. Lisäksi on perusteltua ottaa mallia niistä paikkakunnista, joissa brändäystä on jo tehty ja siinä tutkitusti onnistuttu.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda esiselvitys Juvan brändin rakentamiseksi. Tutkimuksen pääkysymys oli ”Millainen olisi Juvan kunnan brändi-identiteetti?” ja alakysymykset: ”Mikä on kunnan sidosryhmien näkemys kunnan brändi-identiteetistä?” ja ”Miten muut kunnat tai kaupungit ovat rakentaneet brändiään?” Työssä käytettiin sekä määrällistä että laadullista tutkimusotetta ja kysymyksessä oli tapaustutkimus. Juvalaiset ja Juvasta kiinnostuneet yksityishenkilöt pystyivät osallistumaan kyselyyn, jolla haluttiin selvittää mielikuvia kunnasta ja sen asukkaista. Juvalaisille yrittäjille toteutettiin teemahaastatteluja samaan aiheeseen liittyen. Lisäksi kolmen eri paikkakunnan markkinoinnista vastaavalle henkilölle tehtiin teemahaastattelu, jotta benchmarking-menetelmän avulla opittaisiin toisilta brändin tietoista kehittämistä.
Kyselytutkimuksen, yrittäjien haastattelujen ja olemassa olevan tiedon pohjalta muodostettiin analyysi kunnan brändi-identiteetistä. Tutkimuksessa havaittiin, että Juvaa pidetään sijaintinsa ja palveluidensa puolesta erinomaisena paikkana, joka tarjoaa yrityksille ja asukkaille monenlaisia mahdollisuuksia. Kuntaan kaivattiin myös rohkeaa asennetta ja erityisesti kuntalaisten kuulemista, jotta pärjätään myös tulevaisuudessa. Työssä kuvattiin myös brändin rakentamisen vaiheet benchmarking-haastattelujen pohjalta ja esitettiin konkreettisia toimenpiteitä Juvan kunnan brändin kehittämiseksi.
Uskottavan brändin on perustuttava juuri niihin asioihin, jotka ovat paikkakunnalle ominaisia ja luontaisia vahvuuksia eli ne ovat osa identiteettiä. Näiden selvittämiseksi on kuunneltava kunnan asukkaita, vapaa-ajan asukkaita ja yrittäjiä. Lisäksi on perusteltua ottaa mallia niistä paikkakunnista, joissa brändäystä on jo tehty ja siinä tutkitusti onnistuttu.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda esiselvitys Juvan brändin rakentamiseksi. Tutkimuksen pääkysymys oli ”Millainen olisi Juvan kunnan brändi-identiteetti?” ja alakysymykset: ”Mikä on kunnan sidosryhmien näkemys kunnan brändi-identiteetistä?” ja ”Miten muut kunnat tai kaupungit ovat rakentaneet brändiään?” Työssä käytettiin sekä määrällistä että laadullista tutkimusotetta ja kysymyksessä oli tapaustutkimus. Juvalaiset ja Juvasta kiinnostuneet yksityishenkilöt pystyivät osallistumaan kyselyyn, jolla haluttiin selvittää mielikuvia kunnasta ja sen asukkaista. Juvalaisille yrittäjille toteutettiin teemahaastatteluja samaan aiheeseen liittyen. Lisäksi kolmen eri paikkakunnan markkinoinnista vastaavalle henkilölle tehtiin teemahaastattelu, jotta benchmarking-menetelmän avulla opittaisiin toisilta brändin tietoista kehittämistä.
Kyselytutkimuksen, yrittäjien haastattelujen ja olemassa olevan tiedon pohjalta muodostettiin analyysi kunnan brändi-identiteetistä. Tutkimuksessa havaittiin, että Juvaa pidetään sijaintinsa ja palveluidensa puolesta erinomaisena paikkana, joka tarjoaa yrityksille ja asukkaille monenlaisia mahdollisuuksia. Kuntaan kaivattiin myös rohkeaa asennetta ja erityisesti kuntalaisten kuulemista, jotta pärjätään myös tulevaisuudessa. Työssä kuvattiin myös brändin rakentamisen vaiheet benchmarking-haastattelujen pohjalta ja esitettiin konkreettisia toimenpiteitä Juvan kunnan brändin kehittämiseksi.