Alueurakan talvihoidon työnohjauksen kehittäminen
Vanha-Perttula, Lauri (2021)
Vanha-Perttula, Lauri
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105057043
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105057043
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää ratkaisuja talvihoidon työnohjaukseen alueurakoissa. Opinnäytetyön tilaajana toimii Destia Oy:n kunnossapitopalvelut-liiketoimintaryhmä.
Työn teoriaosuudessa on esitelty yleisesti alueurakointia, laatuvaatimuksia ja toteuttavaa kalustoa. Tärkeimpiä lähteitä teoriaosuudessa olivat nykyisen Väyläviraston ja sen edeltäjien julkaisut. Tutkimusosuudessa käydään läpi menetelmiä, joilla työnohjauksen kehittämistä lähdettiin toteuttamaan. Tutkimusosuudessa hyödynnettiin omia kokemuksia ja tietoja alasta ja niitä täydennettiin haastatteluin.
Tutkimuksessa selvitettiin nykyisten paikannusjärjestelmien tarkkuutta työnohjauksen kehittämisen avuksi. Työssä haastateltuja opastettiin kehitteillä olevan sovelluksen käyttöön, ja heiltä pyydettiin mielipiteitä sen nykytilasta ja mahdollisista kehityskohteista. Tutkimuksessa haluttiin määrittää nopeuden raja-arvo kevyen liikenteen talvihoidon töille, jotta sovelluksella saadaan rajattua tehokas työaika.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin selvitettyä paikannusjärjestelmien olevan riittävän tarkkoja nykyisellään. Haastateltavat ottivat uuden sovelluksen vastaan hyvin, ja uuden ohjelman todettiin olevan helppokäyttöinen. Sovelluksen käyttöä on mahdollista opetella myös itsekseen, sillä sen avulla on mahdollista vain lukea tietoja niitä muokkaamatta. Nopeuden raja-arvo saatiin selvitettyä laskelmien avulla, ja sitä tullaan jatkossa hyödyntämään.
Opinnäytetyössä ei käsitellä yrityksen salaisia tietoja, kuten nopeudelle määritettyjä raja-arvoja ja tarkempaa kuvallista esittelyä kehitteillä olevasta sovelluksesta
Työn teoriaosuudessa on esitelty yleisesti alueurakointia, laatuvaatimuksia ja toteuttavaa kalustoa. Tärkeimpiä lähteitä teoriaosuudessa olivat nykyisen Väyläviraston ja sen edeltäjien julkaisut. Tutkimusosuudessa käydään läpi menetelmiä, joilla työnohjauksen kehittämistä lähdettiin toteuttamaan. Tutkimusosuudessa hyödynnettiin omia kokemuksia ja tietoja alasta ja niitä täydennettiin haastatteluin.
Tutkimuksessa selvitettiin nykyisten paikannusjärjestelmien tarkkuutta työnohjauksen kehittämisen avuksi. Työssä haastateltuja opastettiin kehitteillä olevan sovelluksen käyttöön, ja heiltä pyydettiin mielipiteitä sen nykytilasta ja mahdollisista kehityskohteista. Tutkimuksessa haluttiin määrittää nopeuden raja-arvo kevyen liikenteen talvihoidon töille, jotta sovelluksella saadaan rajattua tehokas työaika.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin selvitettyä paikannusjärjestelmien olevan riittävän tarkkoja nykyisellään. Haastateltavat ottivat uuden sovelluksen vastaan hyvin, ja uuden ohjelman todettiin olevan helppokäyttöinen. Sovelluksen käyttöä on mahdollista opetella myös itsekseen, sillä sen avulla on mahdollista vain lukea tietoja niitä muokkaamatta. Nopeuden raja-arvo saatiin selvitettyä laskelmien avulla, ja sitä tullaan jatkossa hyödyntämään.
Opinnäytetyössä ei käsitellä yrityksen salaisia tietoja, kuten nopeudelle määritettyjä raja-arvoja ja tarkempaa kuvallista esittelyä kehitteillä olevasta sovelluksesta