Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Mentalvårdstjänster för ungdomar inom studerandevården: en litteraturöversikt

Räisänen, Sofia; Wahlstedt, Rebecca (2021)

 
Avaa tiedosto
Examensarbete Theseus.pdf (529.3Kt)
Lataukset: 


Räisänen, Sofia
Wahlstedt, Rebecca
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105057024
Tiivistelmä
Ungdomarnas välmående är i dagens läge ett centralt begrepp. Höga förväntningar och höga uppsättningar av mål känns vara mera och mera centralt för unga studerande. I dagens samhälle är man mera medveten om olika psykiska och mentala belastningar som en individ kan drabbas av. Vi vill undersöka specifikt mental ohälsa hos ungdomar och vi vill få en djupare insikt i hur tidigare undersökningar har granskat till exempel mentalvård för unga. Som frågeställningar fungerar följande: Hur förvekligas mentalvården inom studerandevården? Möter erbjuden service ungdomarnas behov? För att få svar på våra frågeställningar har vi gjort en litteraturstudie där vi analyserade 10 olika artiklar som behandlade ungdomarnas mentalvård och service inom studerandevården. Artiklarna belyser hur servicestrukturer ser ut och bearbetar ungdomarnas erfarenheter till en hög grad. Vi kom fram till 4 huvudresultat; Mental ohälsa, mentalvård inom studerandevården, förverk-ligande av mentalvård inom studerandevården och ungdomarnas erfarenheter. Resultaten tyder på att unga klienter generellt är nöjda med den service som erbjuds. Det som anses vara problematiskt ur klientperspektiv är styvheten i servicesystemen, då det kan finnas upp till 30 olika tjänster som klienten hamnar bolla mellan. Gemensamt från forskningar är att kostnadseffektiviteten syns på klientnivån och påverkar negativt individens vilja att söka den hjälp hen behöver.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste