Ungas välbefinnande i skola
Hyvönen, Amanda; Johansson, Julia (2021)
Hyvönen, Amanda
Johansson, Julia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105057076
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105057076
Tiivistelmä
På grund av covid-19 pandemin har skolor övergått till distansundervisning och därmed är välbefinnande i skola ett aktuellt och viktigt ämne att forska i. Syftet med denna studie är att undersöka hur Yrkesinstitutet Prakticums studerande har upplevt sitt välbefinnande i skolan under distansstudierna. Vi har granskat välbefinnande i skola och avgränsat studien till tre teman; vänner och lärare, undervisning och lärandet samt stödtjänster. Frågeställningarna till denna studie har formats på basen av dessa tre teman.
Detta lärdomsprov är ett beställningsarbete för Yrkesinstitutet Prakticums och Esbo stads projekt ”Unga i skola och yrkesinstitut – välbefinnande och mångprofessionellt arbete”.
Studien har genomförts som en kvalitativ intervjustudie bland Prakticums studerande. Intervjun genomfördes som en semi-strukturerad fokusgruppintervju, i vilken det deltog fyra tredje årets studerande från två olika utbildningslinjer. Resultatet har analyserats med induktiv innehållsanalys. Resultatet visar att studerande upplever att bristen på det sociala och avsaknad av studiekamrater har en märkbar inverkan på välbefinnandet i skolan. Under distansstudierna har studerande upplevt svårigheter med kommunikation och kontakt med lärare. Förverkligandet av distansstudierna kan konstateras som bristfällig. Det visar sig att stödtjänsterna är främmande för studerande och används inte aktivt. Studerande vänder sig hellre till studiekamrater eller bekanta lärare då de uppstår frågor eller problem angående studierna. Gällande distansstudier i framtiden visar resultatet att studera heltid på distans inte är en fungerande metod eftersom välbefinnandet i skola blir lidande.
Detta lärdomsprov är ett beställningsarbete för Yrkesinstitutet Prakticums och Esbo stads projekt ”Unga i skola och yrkesinstitut – välbefinnande och mångprofessionellt arbete”.
Studien har genomförts som en kvalitativ intervjustudie bland Prakticums studerande. Intervjun genomfördes som en semi-strukturerad fokusgruppintervju, i vilken det deltog fyra tredje årets studerande från två olika utbildningslinjer. Resultatet har analyserats med induktiv innehållsanalys. Resultatet visar att studerande upplever att bristen på det sociala och avsaknad av studiekamrater har en märkbar inverkan på välbefinnandet i skolan. Under distansstudierna har studerande upplevt svårigheter med kommunikation och kontakt med lärare. Förverkligandet av distansstudierna kan konstateras som bristfällig. Det visar sig att stödtjänsterna är främmande för studerande och används inte aktivt. Studerande vänder sig hellre till studiekamrater eller bekanta lärare då de uppstår frågor eller problem angående studierna. Gällande distansstudier i framtiden visar resultatet att studera heltid på distans inte är en fungerande metod eftersom välbefinnandet i skola blir lidande.