Digitaalinen perehdyttäminen Ravintola Rosso Varkaus
Jäntti, Petri; Vuorela, Laura (2021)
Jäntti, Petri
Vuorela, Laura
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105057077
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105057077
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Ravintola Rosso Varkauden perehdyttämistä, esiperehdytystä sekä työnopastusta. Opinnäytetyössä tutkittiin digitaalisen perehdytyksen keinojen soveltuvuutta toimeksiantajayrityksen toimintaan sekä niiden hyödynnettävyyttä päivittäisessä työssä.
Opinnäytetyön tutkimuksen aihe rajattiin keskittymään uuden kassajärjestelmän koulutukseen ravintolan henkilökunnalle. Työn toteutusta suunniteltaessa otettiin huomioon työn tulosten jatkohyödynnettävyys, tulevaisuuden tarpeet sekä digitaalisen materiaalin päivitettävyys. Opinnäytetyön tuloksena syntyi opastusvideoita kassajärjestelmän koulutusta varten.
Opinnäytetyössä paneuduttiin perehdytykseen, työnopastukseen, työssä oppimiseen, sukupolvien välisiin eroavaisuuksiin työelämässä sekä digitaaliseen perehdytykseen. Tutkimusmenetelminä käytettiin havainnointia, haastattelua ja kyselytutkimusta. Tutkimuksessa tutkittiin eri sukupolvien eroavaisuuksia oppijoina sekä digitaalisten välineiden käyttäjinä. Opinnäytetyön tuloksena syntyneitä videoita käytettiin osana tutkimuksia.
Opinnäytetyö toteutettiin osana Virtuaalinen työnopastus ja perehdyttäminen palvelualalla -hanketta. Hankkeen kokonaisvaltaisena tavoitteena on parantaa tuottavuutta ja työhyvinvointia Etelä-Savon alueen matkailu- ja ravitsemisalan yrityksissä ja julkisissa organisaatioissa. Hankkeen kanssa yhteistyötä tehdessä mielenkiinto kohdistui etenkin kassajärjestelmäkoulutuksen perehdytystilanteiden videointiin, sekä niiden jakamiseen virtuaalisesti henkilökunnan yhteiselle alustalle.
Tutkimustuloksina todettiin eri sukupolvien eroavaisuuksia uusien digitaalisten ja tietoteknisten ohjelmistojen tai laitteiden käytössä. Tutkimuksissa huomattiin myös ihmisten eroavaisuuksia oppijoina. Työn tuloksena syntyneet digitaaliset perehdytysvideot todettiin toimiviksi perehdytyksen, esiperehdytyksen sekä työnopastuksen keinoiksi. Tutkimuksissa todettiin videoiden olevan hyviä apuvälineitä uuden oppimiseen, mutta ne eivät kuitenkaan täysin korvaa perinteisiä menetelmiä. Opinnäytetyön teon yhteydessä kuvattuja videoita käytetään jatkossa hyödyksi toimeksiantajayrityksen toiminnassa. Videoita aiotaan myös jatkossa muokata ja jatkojalostaa yrityksen eri osastojen tarpeisiin sopiviksi.
Asiasanat: perehdytys, esiperehdytys, työnopastus, digitaalinen perehdytys, perehdytysvideo
Opinnäytetyön tutkimuksen aihe rajattiin keskittymään uuden kassajärjestelmän koulutukseen ravintolan henkilökunnalle. Työn toteutusta suunniteltaessa otettiin huomioon työn tulosten jatkohyödynnettävyys, tulevaisuuden tarpeet sekä digitaalisen materiaalin päivitettävyys. Opinnäytetyön tuloksena syntyi opastusvideoita kassajärjestelmän koulutusta varten.
Opinnäytetyössä paneuduttiin perehdytykseen, työnopastukseen, työssä oppimiseen, sukupolvien välisiin eroavaisuuksiin työelämässä sekä digitaaliseen perehdytykseen. Tutkimusmenetelminä käytettiin havainnointia, haastattelua ja kyselytutkimusta. Tutkimuksessa tutkittiin eri sukupolvien eroavaisuuksia oppijoina sekä digitaalisten välineiden käyttäjinä. Opinnäytetyön tuloksena syntyneitä videoita käytettiin osana tutkimuksia.
Opinnäytetyö toteutettiin osana Virtuaalinen työnopastus ja perehdyttäminen palvelualalla -hanketta. Hankkeen kokonaisvaltaisena tavoitteena on parantaa tuottavuutta ja työhyvinvointia Etelä-Savon alueen matkailu- ja ravitsemisalan yrityksissä ja julkisissa organisaatioissa. Hankkeen kanssa yhteistyötä tehdessä mielenkiinto kohdistui etenkin kassajärjestelmäkoulutuksen perehdytystilanteiden videointiin, sekä niiden jakamiseen virtuaalisesti henkilökunnan yhteiselle alustalle.
Tutkimustuloksina todettiin eri sukupolvien eroavaisuuksia uusien digitaalisten ja tietoteknisten ohjelmistojen tai laitteiden käytössä. Tutkimuksissa huomattiin myös ihmisten eroavaisuuksia oppijoina. Työn tuloksena syntyneet digitaaliset perehdytysvideot todettiin toimiviksi perehdytyksen, esiperehdytyksen sekä työnopastuksen keinoiksi. Tutkimuksissa todettiin videoiden olevan hyviä apuvälineitä uuden oppimiseen, mutta ne eivät kuitenkaan täysin korvaa perinteisiä menetelmiä. Opinnäytetyön teon yhteydessä kuvattuja videoita käytetään jatkossa hyödyksi toimeksiantajayrityksen toiminnassa. Videoita aiotaan myös jatkossa muokata ja jatkojalostaa yrityksen eri osastojen tarpeisiin sopiviksi.
Asiasanat: perehdytys, esiperehdytys, työnopastus, digitaalinen perehdytys, perehdytysvideo