Turbomoottorin rakentaminen kilpa-autoon
Hanski, Mikael (2021)
Hanski, Mikael
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105057062
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105057062
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on rakentaa tieliikennekäyttöön tarkoitetusta muun muassa Volvo 740:ssä käytetystä B23-moottorista kilpa-autoon soveltuva turbomoottori. Työ jakaantui kahteen laajaan kokonaisuuteen. Ensin suoritettiin varsinainen moottorin suunnittelu ja rakentaminen ja sen jälkeen käsiteltiin moottorinohjausjärjestelmän säätäminen ja testaus. Työn kaikissa vaiheissa pyrittiin noudattamaan AKK-Motorsport ry:n laatimia kilpa-auton moottorin rakentamiselle asetettuja Special Saloon -ryhmän sääntöjä.
Työn tavoitteena on parantaa alkuperäisen moottorin tehoa ja toisaalta myös selvittää, onko tällaisen kilpa-auton moottorin rakentaminen mahdollista. Tässä työssä toteutetun moottorin tulee soveltua käytettäväksi Special Saloon -sääntöjen mukaisesti rallisprint- ja jääratakilpailuissa.
Moottorinohjausyksikkönä käytettiin MegaSquirt-moottorinohjausta. Se on laajasti harrastajien käytössä oleva tietokoneella ohjelmoitava moottorinohjaus.
Moottorista mitattiin muutostöiden jälkeen 536 hv ja 760 Nm. The object of this bachelor's thesis was to convert Volvo 740 road car engine type B23 to a powerful turbocharged race car's engine.
The study was divided in two stages: first designing and building the engine, then adjusting and testing of the engine control system. In every step in this building process the national AKKMotorsport’s technical regulations for Special Saloon race car engine were followed.
The object was to increase the engine's power and to find out if it's possible to build this type of race car engine. The finished engine needs to be able to be used in rally sprint and ice driving competitions following the Special Saloon regulations.
The engine control unit used in the study was MegaSquirt. It is computer programmable engine controller widely used by car enthusiasts.
The finished engine's measured power output was 536 hp and torque output 760 Nm.
Työn tavoitteena on parantaa alkuperäisen moottorin tehoa ja toisaalta myös selvittää, onko tällaisen kilpa-auton moottorin rakentaminen mahdollista. Tässä työssä toteutetun moottorin tulee soveltua käytettäväksi Special Saloon -sääntöjen mukaisesti rallisprint- ja jääratakilpailuissa.
Moottorinohjausyksikkönä käytettiin MegaSquirt-moottorinohjausta. Se on laajasti harrastajien käytössä oleva tietokoneella ohjelmoitava moottorinohjaus.
Moottorista mitattiin muutostöiden jälkeen 536 hv ja 760 Nm.
The study was divided in two stages: first designing and building the engine, then adjusting and testing of the engine control system. In every step in this building process the national AKKMotorsport’s technical regulations for Special Saloon race car engine were followed.
The object was to increase the engine's power and to find out if it's possible to build this type of race car engine. The finished engine needs to be able to be used in rally sprint and ice driving competitions following the Special Saloon regulations.
The engine control unit used in the study was MegaSquirt. It is computer programmable engine controller widely used by car enthusiasts.
The finished engine's measured power output was 536 hp and torque output 760 Nm.