TYÖPAIKALLA OPPIMISEN TUEN KEHITTÄMINEN, Case: Lounais-Hämeen koulutuskuntayhtymä
Oja, Satu (2021)
Oja, Satu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105046827
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105046827
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni toimeksiantajana toimi työnantajani Lounais-Hämeen koulutuskuntayhtymä. Työpaikkaohjaajien tukeminen heidän ohjaustyössään on erittäin tärkeää oppilaitokselle, koska työpaikalla oppiminen on iso osa tutkinnon suorittamista. Opinnäytetyöni tarkoituksena oli selvittää millaista tukea työpaikkaohjaajat tarvitsevat ja sen perusteella luoda malliehdotus digitaalisessa muodossa olevalle työkalupakille.
Opinnäytetyöni teoriaosuus koostui osittain opinnäytetyöni taustoista. Suurempi painotus oli osaamisen johtamiseen, ketterään oppimiseen ja motivaatioon. Ne käsittelin omissa luvuissaan. Opinnäytetyöni oli toiminnallinen kehittämistehtävä. Opinnäytetyössäni käytin kvalitatiivista ja kvantitatiivista lähestymistapaa. Niiden voitiin katsoa olevan toisiaan täydentäviä lähestymistapoja. Opinnäytetyöni tutkimusmenetelminä olivat verkkokysely ja puolistrukturoitu teemahaastattelu. Tutkimustulosten perusteella kehittämisehdotuksia syntyi kaksi. Selkeät ja auki kirjoitetut tavoitteet työpaikalla oppimisen jaksolle nousivat esille ja osaamispassi olisi ratkaisu siihen. Työkalupakin sisältö painottuisi enemmän koulutusmateriaaliin. Tutkimustuloksissa kävi myös selkeästi ilmi, että opettajilla pitäisi olla enemmän aikaa ohjaukseen. Tähän asiaan esitin myös oman ehdotukseni oppilaitoksen toiminnan kehittämisestä.
Opinnäytetyöni teoriaosuus koostui osittain opinnäytetyöni taustoista. Suurempi painotus oli osaamisen johtamiseen, ketterään oppimiseen ja motivaatioon. Ne käsittelin omissa luvuissaan. Opinnäytetyöni oli toiminnallinen kehittämistehtävä. Opinnäytetyössäni käytin kvalitatiivista ja kvantitatiivista lähestymistapaa. Niiden voitiin katsoa olevan toisiaan täydentäviä lähestymistapoja. Opinnäytetyöni tutkimusmenetelminä olivat verkkokysely ja puolistrukturoitu teemahaastattelu. Tutkimustulosten perusteella kehittämisehdotuksia syntyi kaksi. Selkeät ja auki kirjoitetut tavoitteet työpaikalla oppimisen jaksolle nousivat esille ja osaamispassi olisi ratkaisu siihen. Työkalupakin sisältö painottuisi enemmän koulutusmateriaaliin. Tutkimustuloksissa kävi myös selkeästi ilmi, että opettajilla pitäisi olla enemmän aikaa ohjaukseen. Tähän asiaan esitin myös oman ehdotukseni oppilaitoksen toiminnan kehittämisestä.