Vaatteiden kulutuskäyttäytyminen nyt ja tulevaisuudessa
Lukkari, Tomi (2021)
Lukkari, Tomi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105057093
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105057093
Tiivistelmä
Kulutuskäyttäytyminen on muuttunut digitalisaation seurauksena ja olemme vallitsevan pandemian vuoksi uuden äärellä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli hahmottaa, mikä ohjaa vaatteisiin liittyvää kulutuskäyttäytymistä, ja mitä asiakkaat odottavat palvelulta. Tutkimuksen kohteena olivat myös eri liiketoimintamallien mahdollisuudet ja haasteet sekä kulutuskäyttäytymisen tulevaisuus. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda ajankohtainen arvio vaatteiden kulutuskäyttäytymisen nykytilanteesta.
Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä puolistrukturoitua teemahaastattelua hyödyntäen. Haastatteluihin valittiin yksityisyrittäjiä sekä ketjuliikkeiden myymäläpäälliköitä. Jokaisella toimijalla oli Tampereen keskustan alueella kivijalkaliike ja toimintaan kuuluva verkkokauppa. Haastatteluihin osallistui kuusi ihmistä ja ne nauhoitettiin maaliskuussa ja huhtikuussa 2021.
Tutkimuksessa saatiin selville, että nuoret ostavat trendien ja tunteen ohjaamana, kun taas aikuisten kuluttamista ohjaa pääsääntöisesti tarve. Myös second hand -toiminta ja kasvava ympäristöajattelu ovat vaikuttaneet kuluttajakäyttäytymiseen. Maailmanlaajuinen pandemia on aiheuttanut kivijalkaliikkeille uusia haasteita, ja liiketoiminta on siirtynyt entistä enemmän verkkoon. Kestävän kehityksen mukaisia toimintatapoja otetaan yhä paremmin huomioon, ja pikamuoti on väistymässä. Nuoremmat kuluttajat nähdään vastuullisuuden edelläkävijöinä.
Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä puolistrukturoitua teemahaastattelua hyödyntäen. Haastatteluihin valittiin yksityisyrittäjiä sekä ketjuliikkeiden myymäläpäälliköitä. Jokaisella toimijalla oli Tampereen keskustan alueella kivijalkaliike ja toimintaan kuuluva verkkokauppa. Haastatteluihin osallistui kuusi ihmistä ja ne nauhoitettiin maaliskuussa ja huhtikuussa 2021.
Tutkimuksessa saatiin selville, että nuoret ostavat trendien ja tunteen ohjaamana, kun taas aikuisten kuluttamista ohjaa pääsääntöisesti tarve. Myös second hand -toiminta ja kasvava ympäristöajattelu ovat vaikuttaneet kuluttajakäyttäytymiseen. Maailmanlaajuinen pandemia on aiheuttanut kivijalkaliikkeille uusia haasteita, ja liiketoiminta on siirtynyt entistä enemmän verkkoon. Kestävän kehityksen mukaisia toimintatapoja otetaan yhä paremmin huomioon, ja pikamuoti on väistymässä. Nuoremmat kuluttajat nähdään vastuullisuuden edelläkävijöinä.