Käytettyjen pelilaitteiden verkkokaupan liiketoiminnan edellytykset ja kasvumahdollisuudet : case Rematch Oy
Järventie, Joonas (2021)
Järventie, Joonas
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105057174
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105057174
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön taustalla oli Rematchin aito tarve kehittää hankintaprosessiaan sekä liiketoimintaansa yleisesti. Työn kirjoittaja on toinen yrityksen perustajista, jonka liiketoiminta perustuu käytettyjen videopelitarvikkeiden ostamiseen ja myymiseen verkkokaupassa. Yritys on tuore, alkuvuodesta 2020 perustettu, eikä yrityksen liiketoimintaa oltu vielä aikaisemmin pysähdytty tarkastelemaan objektiivisesti.
Opinnäytetyön tarkoitus oli kriittisesti tarkastella Rematchin liiketoimintamallia ja toimintatapoja sekä peilata sen ansaintalogiikkaa markkinatilanteeseen. Tavoitteena oli kerätä kehitysideoita, joiden avulla parantaa yrityksen kannattavuutta.
Työ tehtiin tapaustutkimuksena. Työ sisälsi asiakastyytyväisyystutkimuksen, jossa kohderyhmänä olivat yritykselle tavaroita myyneet asiakkaat. Kohderyhmä valittiin yrityksen tarpeen mukaan. Selvitys toteutettiin kvalitatiivisena, puolistrukturoituna, haastattelututkimuksena.
Tulokset työssä osoittavat, että Rematchin liiketoiminta on vakaalla pohjalla sekä sillä on hyvät edellytykset kasvulle. Haastattelututkimus ei paljastanut mainittavia puutteita myöskään hankintaprosessissa. Selvitys osoitti, että suurin kasvun este on markkinointiin panostamisen puute.
Opinnäytetyön tarkoitus oli kriittisesti tarkastella Rematchin liiketoimintamallia ja toimintatapoja sekä peilata sen ansaintalogiikkaa markkinatilanteeseen. Tavoitteena oli kerätä kehitysideoita, joiden avulla parantaa yrityksen kannattavuutta.
Työ tehtiin tapaustutkimuksena. Työ sisälsi asiakastyytyväisyystutkimuksen, jossa kohderyhmänä olivat yritykselle tavaroita myyneet asiakkaat. Kohderyhmä valittiin yrityksen tarpeen mukaan. Selvitys toteutettiin kvalitatiivisena, puolistrukturoituna, haastattelututkimuksena.
Tulokset työssä osoittavat, että Rematchin liiketoiminta on vakaalla pohjalla sekä sillä on hyvät edellytykset kasvulle. Haastattelututkimus ei paljastanut mainittavia puutteita myöskään hankintaprosessissa. Selvitys osoitti, että suurin kasvun este on markkinointiin panostamisen puute.