Metsätaloutta ja retkeilyä : yläkoulun eräkurssi-valinnaisaineen kehittäminen
Solismaa, Severi (2021)
Solismaa, Severi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105057126
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105057126
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena kehittämistyönä. Työssä kehitettiin Viitasaaren Haapaniemen koulussa tarjottavaa eräkurssi-valinnaisainetta. Tämän työn tavoite oli suunnitella kyseisen oppiaineen metsätalous- ja retkeilyosioiden sisällöllinen runko sekä hankkia osioihin sopivaa opetusmateriaalia. Tähän mennessä eräkurssilla käytetty opetusmateriaali oli pääosin metsänomistajille ja metsäalan ammattilaisille suunnattua materiaalia, eikä siksi soveltunut täysin perusopetukseen. Metsäalaan liittyvää materiaalia oli myös tarjolla hyvin paljon ja olennaisen, opetukseen sopivan materiaalin löytäminen oli aikaa vievää. Työn tarkoitus olikin tuottaa toteutussuunnitelma ja opetusmateriaalipaketti, jotta opetuksessa käytettävä materiaali olisi tämän tasoiseen opetukseen sopivaa, eikä sen etsimiseen kuluisi opettajalta tarpeettomasti aikaa.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi suunnitelma, joka koostuu kahdesta Powerpointesityksestä. Toinen esitys kattaa metsätalousosion ja toinen retkeilyosion. Esityksistä löytyvät opetuksessa käsiteltävät aihepiirit, aihepiirien sisällöt sekä linkit aihepiirien opetusmateriaaleihin. Opetusmateriaalia tuotettiin kahdeksasta aiheesta, joista kuusi käsitteli metsätalouden aiheita ja kaksi retkeilyosion aiheita. Muihin aiheisiin löytyi sopivaa opetusmateriaalia valmiina, joten materiaalin luominen näihin aiheisiin ei ollut perusteltua. Luodut suunnitelmat ja opetusmateriaalit ovat julkisesti saatavilla, joten niitä voidaan hyödyntää esimerkiksi suunniteltaessa sisällöltään saman suuntaista kurssia jossain toisessa koulussa.
Työssä syntyneet opetusmateriaalit soveltuvat aikaisempia paremmin hyödynnettäviksi opetuksessa, koska niiden sisältö vastaa paremmin perusopetuksen tasoa. Oppimateriaalit, yhdistettynä harjoituksiin, vierailuihin ja maastoretkiin, tekevät kurssista monipuolisen kokonaisuuden. Toivon mukaan tämä kokonaisuus pitää yllä, tai jopa kehittää, oppilaiden mielenkiintoa metsätaloutta ja muita eräkurssin aihepiirejä kohtaan.
Jatkotutkimuksena voisi tutkia, kuinka laajalti vastaavia kursseja peruskouluissa on tarjolla ja millaista opetusmateriaalia niiden toteutuksessa käytetään. Myös ajantasaisen maa- ja metsätalouden oppikirjan tarpeellisuuden selvittäminen olisi varteenotettava jatkotutkimusaihe.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi suunnitelma, joka koostuu kahdesta Powerpointesityksestä. Toinen esitys kattaa metsätalousosion ja toinen retkeilyosion. Esityksistä löytyvät opetuksessa käsiteltävät aihepiirit, aihepiirien sisällöt sekä linkit aihepiirien opetusmateriaaleihin. Opetusmateriaalia tuotettiin kahdeksasta aiheesta, joista kuusi käsitteli metsätalouden aiheita ja kaksi retkeilyosion aiheita. Muihin aiheisiin löytyi sopivaa opetusmateriaalia valmiina, joten materiaalin luominen näihin aiheisiin ei ollut perusteltua. Luodut suunnitelmat ja opetusmateriaalit ovat julkisesti saatavilla, joten niitä voidaan hyödyntää esimerkiksi suunniteltaessa sisällöltään saman suuntaista kurssia jossain toisessa koulussa.
Työssä syntyneet opetusmateriaalit soveltuvat aikaisempia paremmin hyödynnettäviksi opetuksessa, koska niiden sisältö vastaa paremmin perusopetuksen tasoa. Oppimateriaalit, yhdistettynä harjoituksiin, vierailuihin ja maastoretkiin, tekevät kurssista monipuolisen kokonaisuuden. Toivon mukaan tämä kokonaisuus pitää yllä, tai jopa kehittää, oppilaiden mielenkiintoa metsätaloutta ja muita eräkurssin aihepiirejä kohtaan.
Jatkotutkimuksena voisi tutkia, kuinka laajalti vastaavia kursseja peruskouluissa on tarjolla ja millaista opetusmateriaalia niiden toteutuksessa käytetään. Myös ajantasaisen maa- ja metsätalouden oppikirjan tarpeellisuuden selvittäminen olisi varteenotettava jatkotutkimusaihe.