Työtyytyväisyys päivittäistavaraliikkeessä ja tyytyväisyys toimintaan pandemian aikana
Peltomaa, Minna (2021)
Peltomaa, Minna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105057285
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105057285
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi päivittäistavarakaupan alalla toimiva yritys, jossa ei ollut koskaan tutkittu työhyvinvointia tai työtyytyväisyyttä. Työn tavoitteena oli löytää toimeksiantajayrityksen työntekijöiden työtyytyväisyyttä parantavia tekijöitä. Työn tarkoituksena oli saada selville, mitkä asiat ovat hyvin ja löytää osa-alueet, joissa yrityksen pitäisi kehittää toimintaansa. Työssä tutkittiin myös työntekijöiden tyytyväisyyttä työnantajan toimiin COVID-19 pandemian aikana. Työssä käytettiin kvantitatiivista tutkimusstrategiaa. Aineistonhankinta toteutettiin kyselytutkimuksena, jonka vastaukset käsiteltiin anonyymisti.
Vastauksista ilmeni, että eniten kehitettävää työtyytyväisyyteen liittyvistä tekijöistä oli sisäisessä viestinnässä, kommunikaatiossa ja palautekulttuurissa. Vastaajat olivat kaiken kaikkiaan melko tyytyväisiä työnantajaansa, työhönsä ja siihen liittyviin tekijöihin. Kyselyn osa-alueista korkeimmat arvosanat sai yrityksen toiminta pandemian aikana. Osa vastaajista kertoi kokeneensa häirintää työpaikalla, mutta kyselystä ei selvinnyt, oliko häirintää koettu työyhteisön sisällä vai asiakkaiden suunnasta.
Tutkimuksen tuloksista laadittiin toimeksiantajayritykselle erillinen raportti, josta yritys sai hyödyllistä tietoa työntekijöidensä motivaatiosta ja asenteista yritystä kohtaan, sekä kehityskohteista työtyytyväisyyden parantamiseksi. Tutkimuksen perusteella yritykselle laadittiin konkreettisia kehitysehdotuksia muun muassa sisäisen viestinnän parantamiseksi.
Vastauksista ilmeni, että eniten kehitettävää työtyytyväisyyteen liittyvistä tekijöistä oli sisäisessä viestinnässä, kommunikaatiossa ja palautekulttuurissa. Vastaajat olivat kaiken kaikkiaan melko tyytyväisiä työnantajaansa, työhönsä ja siihen liittyviin tekijöihin. Kyselyn osa-alueista korkeimmat arvosanat sai yrityksen toiminta pandemian aikana. Osa vastaajista kertoi kokeneensa häirintää työpaikalla, mutta kyselystä ei selvinnyt, oliko häirintää koettu työyhteisön sisällä vai asiakkaiden suunnasta.
Tutkimuksen tuloksista laadittiin toimeksiantajayritykselle erillinen raportti, josta yritys sai hyödyllistä tietoa työntekijöidensä motivaatiosta ja asenteista yritystä kohtaan, sekä kehityskohteista työtyytyväisyyden parantamiseksi. Tutkimuksen perusteella yritykselle laadittiin konkreettisia kehitysehdotuksia muun muassa sisäisen viestinnän parantamiseksi.