Kuinka ohjata perhettä toteuttamaan lapsen lääkehoitoa kotiolosuhteissa? : opetusmateriaali terveysalan opiskelijoille lasten ja nuorten hoitotyöhön
Parviainen, Mari; Spännäri, Viivi (2021)
Parviainen, Mari
Spännäri, Viivi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105057284
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105057284
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa digitaalinen opetusmateriaali lasten lääkehoidon ohjauksesta kotiolosuhteissa Moodle -alustalle. Opetusmateriaali oli tarkoitettu ensimmäisen ja toisen vuoden lasten sekä nuorten hoitotyön opetuskokonaisuuteen sopivaksi materiaaliksi. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä terveysalan opiskelijoiden osaamista kotiolosuhteissa tapahtuvasta lasten lääkehoidosta sekä siihen liittyvästä lääkehoidon ohjauksesta perheelle. Opinnäytetyön aihe on valittu Tampereen ammattikorkeakoulun opinnäytetyöaihepankista ja työelämäkumppanina ja tilaajana toimii Tampereen ammattikorkeakoulun lasten ja nuorten hoitotyön tiimi. Opinnäytetyön teoriaosuudessa lapsi, vanhempi, perhe, lääkehoito ja ohjaus nousivat esiin tärkeinä käsitteinä.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Teoriaa kerättiin sekä sähköisistä että kirjallista lähteistä, esimerkiksi terveysalalla käytettävistä oppikirjoista. Aineiston perusteella luotiin opetusmateriaalia verkkoalustalle. Opinnäytetyön aihe rajattiin koskemaan 0-6-vuotiaiden lasten lääkehoitoa kotiolosuhteissa. Lääkkeistä rajattiin pois injektoivat lääkkeet kuten laskimon sisäiset, lihakseen pistettävät ja rasvakudokseen pistettävät lääkkeet sekä resoribletit. Rajausten tarkoituksena oli käsitellä vain kotona käytettäviä lääkkeitä sekä tiivistää työtä. Lasten lääkitseminen on usein haasteellista tutkitun tiedon vähäisyyden sekä antotapojen ja -muotojen erilaisuuden vuoksi.
Opinnäytetyöstä tuli ilmi, että lasten lääkehoidon toteuttaminen voi olla ajoittain haasteellista ja perhe tarvitsee tähän ohjausta. Tulevaisuudessa, kun tieto lasten lääkehoidosta ja sen ohjauksesta lisääntyvät tai muuttuvat, on Tampereen ammattikorkeakoululla oikeus muuttaa sekä päivittää opetusmateriaalin sisältöä. Hyvänä kehittämisehdotuksena voisi miettiä Kahoot -peliä, joka aktivoisi opiskelijoita kertaamaan oppimaansa.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Teoriaa kerättiin sekä sähköisistä että kirjallista lähteistä, esimerkiksi terveysalalla käytettävistä oppikirjoista. Aineiston perusteella luotiin opetusmateriaalia verkkoalustalle. Opinnäytetyön aihe rajattiin koskemaan 0-6-vuotiaiden lasten lääkehoitoa kotiolosuhteissa. Lääkkeistä rajattiin pois injektoivat lääkkeet kuten laskimon sisäiset, lihakseen pistettävät ja rasvakudokseen pistettävät lääkkeet sekä resoribletit. Rajausten tarkoituksena oli käsitellä vain kotona käytettäviä lääkkeitä sekä tiivistää työtä. Lasten lääkitseminen on usein haasteellista tutkitun tiedon vähäisyyden sekä antotapojen ja -muotojen erilaisuuden vuoksi.
Opinnäytetyöstä tuli ilmi, että lasten lääkehoidon toteuttaminen voi olla ajoittain haasteellista ja perhe tarvitsee tähän ohjausta. Tulevaisuudessa, kun tieto lasten lääkehoidosta ja sen ohjauksesta lisääntyvät tai muuttuvat, on Tampereen ammattikorkeakoululla oikeus muuttaa sekä päivittää opetusmateriaalin sisältöä. Hyvänä kehittämisehdotuksena voisi miettiä Kahoot -peliä, joka aktivoisi opiskelijoita kertaamaan oppimaansa.