Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Koronaviruspandemian vaikutukset suomalaisten verkko-ostamiseen

Murisoja, Niina (2021)

 
Avaa tiedosto
murisoja_niina_ont.pdf (1.835Mt)
Lataukset: 


Murisoja, Niina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105067356
Tiivistelmä
Kaikki alkoi joulukuussa vuonna 2019 Kiinan Wuhanista. Wuhanissa alkoi epidemia, jota kutsuttiin koronavirukseksi. Viralliselta nimeltään tauti on COVID-19. Koronaviruspandemia levisi ympäri maailmaa ja ensimmäinen tapaus todettiin Suomessa tammikuussa vuonna 2020. Hallitus julisti Suomeen 16.3.2020 poikkeustilan koronaepidemian vuoksi. Samalla Suomessa otettiin käyttöön valmiuslaki. Valmiuslain perusteella Suomessa suljettiin myöhemmin keväällä muun muassa koulut, Uusimaa eristettiin ja ravintolat suljettiin. Hallitus suositteli kansalaisia siirtymään etätyöskentelyyn. Poikkeusolojen takia suomalaiset ovat viettäneet erityisen paljon aikaa kotona.

Opinnäytetyöntavoitteena oli saada selkeä käsitys koronaviruspandemian tuomista vaikutuksista suomalaisten verkko-ostamiseen sekä verkkokauppoihin Suomessa. Koronaviruspandemian on vaikuttanut suomalaisten verkko-ostamiseen ja verkkokauppoihin Suomessa kasvavasti. Verkkokauppojen myyntiluvut ovat kasvaneet huomattavasti sekä yhä useampi suomalainen tilaa säännöllisesti verkkokaupoista. Koronan myötä suomalaiset ovat alkaneet tilamaan yhä aktiivisemmin myös päivittäistavaroita, kuten ruokaa. Ennen korona-aikaa Kesko toimitti 50 000 ruoan verkkokaupan tilausta kuukaudessa. Korona-aikana sama määrä toimitetaan viikossa. Käyttötavaroita myyvä Prisma.fi kasvatti myyntiään keväällä 2020 jopa reilu kahdeksankertaisesti. Verkkokauppojen nopea kasvu on vaikuttanut myös muiden alojen toimijoihin, kuten Postiin. Korona-aikana Posti avasi useita uusia postipakettiautomaatteja. Posti avasi maaliskuussa 2021 Euroopan suurimman postipakettiautomaatin Helsingin Munkkivuoren ostoskeskukseen. Lokeroita postipakettiautomaatissa on yhteensä 1002.

Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä oli kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Opinnäytetyön tutkimuskyselyt toteutettiin verkkokyselynä Google Forms -ohjelman avulla. Tutkimuskyselyitä oli kaksi. Toinen oli suunnattu verkkokaupan asiakkaille ja toinen verkkokaupan työntekijöille.

Tutkimustuloksista on havaittavissa koronaviruspandemian vaikutukset suomalaisten verkko-ostamiseen. Verkko-ostaminen koetaan helpoksi ja aikaa säästäväksi. Korona-aikana verkkokauppoja on hyödynnetty aktiivisemmin ja verkko-ostaminen on lisääntynyt. Suurin osa vastaajista tulee hyödyntämään verkkokauppaa myös korona-ajan jälkeenkin.

Opinnäytetyön ajankohta oli keväällä 2021. Opinnäytetyö projekti alkoi 27.1.2021 ja päättyi 30.4.2021.

Tutkimus onnistui hyvin. Tutkimuksella saatiin vastaukset tutkimuskysymyksiin ja tavoitteet saavutettiin. Uskon, että tutkimus on mielenkiintoisempi sitten, kun korona-ajasta on kulunut hetki.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste