Varhaiserityiskasvatus pandemia-aikana: Konsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien kokemuksia työskentelystä koronaviruspandemian keskellä
Kauranen, Maria (2021)
Kauranen, Maria
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105057204
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105057204
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite oli selvittää koronaviruspandemian vaikutuksia konsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien työhön. Opinnäytetyössä tutkittiin, millaisia muutoksia pandemia on tuonut erityisopettajien työnteon tapoihin ja miten poikkeustilanne on vaikuttanut vuorovaikutukseen ja yhteistyöhön eri tahojen kanssa.
Tietoperustassa tarkasteltiin koronaviruspandemian syntyä, COVID-19-tautia sekä pandemian vaikutuksia Suomen varhaiskasvatukseen. Lisäksi esiteltiin varhaiskasvatusta ohjaavat tahot ja sen tehtävät sekä varhaiserityiskasvatuksen asiantuntijan osaamista ja konsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien työn sisältöä.
Laadullinen tutkimus toteutettiin keräämällä konsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien kokemuksia aiheesta. Tuloksista ilmeni, että konsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien työ oli muuttunut pandemia-aikana: ohjeistukset vaihtelivat paljon ja etätyö etäyhteyksiä käyttäen tuli tutuksi. Etäyhteyksillä toteutetun yhteistyön todettiin olevan helppoa ja toimivaa, mutta vaikeuttavan aitoa vuorovaikutusta. Tulosten perusteella pandemia on vaikuttanut varhaiserityiskasvatukseen niin mahdollisuuksien kuin haasteidenkin muodossa.
Tietoperustassa tarkasteltiin koronaviruspandemian syntyä, COVID-19-tautia sekä pandemian vaikutuksia Suomen varhaiskasvatukseen. Lisäksi esiteltiin varhaiskasvatusta ohjaavat tahot ja sen tehtävät sekä varhaiserityiskasvatuksen asiantuntijan osaamista ja konsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien työn sisältöä.
Laadullinen tutkimus toteutettiin keräämällä konsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien kokemuksia aiheesta. Tuloksista ilmeni, että konsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien työ oli muuttunut pandemia-aikana: ohjeistukset vaihtelivat paljon ja etätyö etäyhteyksiä käyttäen tuli tutuksi. Etäyhteyksillä toteutetun yhteistyön todettiin olevan helppoa ja toimivaa, mutta vaikeuttavan aitoa vuorovaikutusta. Tulosten perusteella pandemia on vaikuttanut varhaiserityiskasvatukseen niin mahdollisuuksien kuin haasteidenkin muodossa.