Vastuullisuusviestintä jätehuoltoalalla: Keski-Savon Jätehuolto liikelaitoskuntayhtymän vastuullisuusviestinnän strateginen suunnitelma
Huerta, Elina (2021)
Huerta, Elina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105067318
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105067318
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli laatia vastuullisuusviestinnän strateginen suunnitelma Keski-Savon Jätehuolto liikelaitoskuntayhtymälle. Suunnitelma toimii yhtiön strategian apuna ja työkaluna, joka määrittää vastuullisuusviestinnän suunnan strategiakaudella.
Keski-Savon Jätehuolto on alueellinen kuntaomisteinen jätehuoltoyhtiö, joka vastaa toiminta-alueellaan yhdyskuntien jätehuollosta. Yhtiön toiminnassa vastuullisuus näkyy arjessa ja käytännön tekoina. Viestintään vastuullisuustyö ei kuitenkaan ole realisoitunut. Suunnitelmallisella viestinnällä toiminta saadaan näkyväksi myös ulospäin. Yhtiössä on tunnistettu tarve viestinnän suunnitelmallisemmalle kehittämiselle. Yhtiön strategiatyö seuraavalle viidelle vuodelle on käynnissä 2020–2021.
Opinnäytetyössä laadittiin jätehuoltoyhtiön vastuullisuusviestinnälle strateginen suunnitelma, joka ohjaa viestinnän suunnittelua ja toteuttamista. Suunnitelmassa tarkasteltiin viestinnän nykytilaa ja määritettiin vastuullisuusviestinnän tavoitteet, tärkeimmät sidosryhmät, avainviestit sekä pohdittiin viestinnän mittaamista. Konkreettiseksi työkaluksi strategisen työn tueksi suunnitelmaan priorisoitiin ja aikataulutettiin tärkeimmät kehittämiskohteet vastuullisuusviestinnän osalta. The aim of this practice-based thesis was to create a strategic corporate social responsibility (CSR) communication plan for Keski-Savon Jätehuolto llky, a waste management company in Central Savonia in Finland. The company is owned by five municipalities. The objective was to define and study the key elements for successful CSR communication and to develop a concrete tool which would support the ongoing strategic process of the commissioner.
Semi-structured expert interviews were used to collect background information and to create content for the strategic communication plan. In addition to interviews, literature was utilized in analyzing and developing the desired product.
As a result of the thesis, a strategic communication plan was created. The plan consists of objectives, stakeholders, key messages, resources, and responsibilities and measuring the communication for the incipient strategic term. The plan also includes a concrete check list of priorities for modifying or developing the procedures to achieve the desired level in corporate responsible communication. The conclusion was that reliable, transparent and functioning CSR communication has to be based on real actions and further development is needed. The strategic communication plan provides the direction and frame for planning, implementing and measuring CSR communication.
Keski-Savon Jätehuolto on alueellinen kuntaomisteinen jätehuoltoyhtiö, joka vastaa toiminta-alueellaan yhdyskuntien jätehuollosta. Yhtiön toiminnassa vastuullisuus näkyy arjessa ja käytännön tekoina. Viestintään vastuullisuustyö ei kuitenkaan ole realisoitunut. Suunnitelmallisella viestinnällä toiminta saadaan näkyväksi myös ulospäin. Yhtiössä on tunnistettu tarve viestinnän suunnitelmallisemmalle kehittämiselle. Yhtiön strategiatyö seuraavalle viidelle vuodelle on käynnissä 2020–2021.
Opinnäytetyössä laadittiin jätehuoltoyhtiön vastuullisuusviestinnälle strateginen suunnitelma, joka ohjaa viestinnän suunnittelua ja toteuttamista. Suunnitelmassa tarkasteltiin viestinnän nykytilaa ja määritettiin vastuullisuusviestinnän tavoitteet, tärkeimmät sidosryhmät, avainviestit sekä pohdittiin viestinnän mittaamista. Konkreettiseksi työkaluksi strategisen työn tueksi suunnitelmaan priorisoitiin ja aikataulutettiin tärkeimmät kehittämiskohteet vastuullisuusviestinnän osalta.
Semi-structured expert interviews were used to collect background information and to create content for the strategic communication plan. In addition to interviews, literature was utilized in analyzing and developing the desired product.
As a result of the thesis, a strategic communication plan was created. The plan consists of objectives, stakeholders, key messages, resources, and responsibilities and measuring the communication for the incipient strategic term. The plan also includes a concrete check list of priorities for modifying or developing the procedures to achieve the desired level in corporate responsible communication. The conclusion was that reliable, transparent and functioning CSR communication has to be based on real actions and further development is needed. The strategic communication plan provides the direction and frame for planning, implementing and measuring CSR communication.