Etäpsykiatrian nykytila ja tulevaisuuden näkymät julkisella sektorilla : MEDI Connectionin etäpalvelumahdollisuuksien kartoittaminen psykiatrian toimialueella
Tanhuanpää, Sanna (2021)
Tanhuanpää, Sanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105067408
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105067408
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveydenhuoltopalvelujen digitalisaatio on väistämätön. Mielenterveyspalveluiden kysyntä on kasvanut ja toiminnan tehostaminen sekä laadukkaiden palveluiden tuottaminen on haaste terveydenhuollolle. Etäpsykiatria on yksi mielenterveyspalvelun muoto, jossa tarjotaan psykiatrisia palveluja teknologisten sovellusten kautta, ei fyysisesti kasvotusten. Etäpsykiatriassa käytetään useimmiten videoneuvottelujärjestelmää. Etäpsykiatrian palvelut tarjoavat uusia mahdollisuuksia mielenterveyshäiriöiden hoitoon ja psykiatrian toimiala onkin yksi niistä toimialoista, jotka voisivat hyötyä valtavasti uusista digitaalisista ratkaisuista.
Tämän kehittämisprojektin tavoitteena oli tuottaa tietoa MEDI Connection yritykselle julkisen sektorin psykiatrian toimialueen etäpalvelujen tämänhetkisestä tilasta, tarpeesta ja tulevaisuuden näkymistä. Kehittämisprojektin tarkoituksena oli luoda yhteistyöyritykselle malli huomioitavista seikoista toteutettaessa etäpsykiatrisia palveluita julkiselle sektorille.
Kehittämisprojekti toteutettiin tutkimuksellisin menetelmin, kvantitatiivista menetelmää hyödyntäen. Tutkimus suoritettiin kahdella eri Webropol-kyselyllä, joilla haettiin vastauksia kysymyksiin: Miten etäpsykiatrisia palveluita on hyödynnetty julkisella sektorilla tähän mennessä? Millaisia kokemuksia ja näkemyksiä lääkäreillä ja toiminnan johtajilla on etäpsykiatrisista palveluista? Kyselyt kohdennettiin neljään eri sairaanhoitopiiriin.
Tulosten mukaan etäpsykiatriset palvelut ovat tarpeellisia yhteiskunnassamme ja kaikissa tutkimuksen organisaatioissa oli hyödynnetty etäpsykiatrisia palveluita, ja heillä oli käytössään jokin video- tai puhelinneuvottelujärjestelmä. Lähes kaikki vastaajista arvioivat etäpsykiatristen palvelujen soveltuvan aikuisille. Tällä hetkellä tutkimuksen vastaajien mukaan etäpsykiatrian toteuttamiseen liittyy kuitenkin vielä haasteita, jotka kuormittavat lääkäreitä. Tekniset ongelmat ovat yksi näistä haasteista. Tuotoksessa on tuotu esiin, millaisen infrastruktuurin etäpsykiatristen palvelujen järjestäminen vaatii, sekä riittävän koulutuksen ja IT-tuen merkitys toimivan palvelun saavuttamiseksi.
Tämän kehittämisprojektin tavoitteena oli tuottaa tietoa MEDI Connection yritykselle julkisen sektorin psykiatrian toimialueen etäpalvelujen tämänhetkisestä tilasta, tarpeesta ja tulevaisuuden näkymistä. Kehittämisprojektin tarkoituksena oli luoda yhteistyöyritykselle malli huomioitavista seikoista toteutettaessa etäpsykiatrisia palveluita julkiselle sektorille.
Kehittämisprojekti toteutettiin tutkimuksellisin menetelmin, kvantitatiivista menetelmää hyödyntäen. Tutkimus suoritettiin kahdella eri Webropol-kyselyllä, joilla haettiin vastauksia kysymyksiin: Miten etäpsykiatrisia palveluita on hyödynnetty julkisella sektorilla tähän mennessä? Millaisia kokemuksia ja näkemyksiä lääkäreillä ja toiminnan johtajilla on etäpsykiatrisista palveluista? Kyselyt kohdennettiin neljään eri sairaanhoitopiiriin.
Tulosten mukaan etäpsykiatriset palvelut ovat tarpeellisia yhteiskunnassamme ja kaikissa tutkimuksen organisaatioissa oli hyödynnetty etäpsykiatrisia palveluita, ja heillä oli käytössään jokin video- tai puhelinneuvottelujärjestelmä. Lähes kaikki vastaajista arvioivat etäpsykiatristen palvelujen soveltuvan aikuisille. Tällä hetkellä tutkimuksen vastaajien mukaan etäpsykiatrian toteuttamiseen liittyy kuitenkin vielä haasteita, jotka kuormittavat lääkäreitä. Tekniset ongelmat ovat yksi näistä haasteista. Tuotoksessa on tuotu esiin, millaisen infrastruktuurin etäpsykiatristen palvelujen järjestäminen vaatii, sekä riittävän koulutuksen ja IT-tuen merkitys toimivan palvelun saavuttamiseksi.