Farmari 2022 -maatalousnäyttelyn ravintolapalvelujen ulkomyyntialueiden toimintasuunnitelma
Kujansuu, Veera (2021)
Kujansuu, Veera
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105067463
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105067463
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli Farmari 2022 -maatalousnäyttelyn ravintolapalvelujen asiakaslähtöinen kehittäminen. Työssä luotiin toimintasuunnitelma tapahtuman ravintolapalvelujen ulkomyyntialueiden toteuttamiselle. Opinnäytetyön toimeksiantajina toimi tapahtuman ruokapalveluntuottaja, Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu Oy ja näyttelynjärjestäjä, Pro Agria Oy. Usein asiakasta koskevista palveluista tehdään tutkimusta vasta palvelun jälkeen. Tässä opinnäytetyössä haluttiin asiakkaan mielipiteitä tutkia jo ennen palvelutapahtumaa ja näin saada asiakas osallistumaan tulevan näyttelyn suunnitteluun.
Työn tarkoituksena oli selvittää, mitä maatalousnäyttelyyn osallistuvat kävijät
sekä näytteilleasettajat ravintolapalveluilta toivovat ja odottavat. Opinnäytetyön keskeisenä tutkimusongelmana oli, millaisia asioita asiakkaat tapahtuman ravintolapalveluissa pitävät tärkeänä. Tutkimusongelmaan haettiin ratkaisuja toteuttamalla kyselytutkimus tapahtuman potentiaalisille kävijöille sekä näytteilleasettajille. Kyselylomakkeessa keskityttiin toimeksiantajalle tärkeisiin teemoihin.
Työn teoreettinen viitekehys muodostui palvelujen tuotteistamisesta, palvelumuotoilusta, yleisötapahtuman järjestämisestä ja ruokapalveluiden tuottamisesta tapahtumaan. Kehittämistyötä lähestyttiin palvelumuotoilun keinoin ja kehittämistyötä kuvattiin palvelumuotoiluprosessin kautta. Kvantitatiivista tutkimusotetta täydennettiin kvalitatiivisella tutkimuksella, toteuttamalla toimeksiantajien haastattelut näyttelyn ruokapalveluntuottajalle ja näyttelynjärjestäjälle.
Tutkimustulosten perusteella kasvatettiin asiakasymmärrystä. Tutkimuksesta
selvisi, mitä asioita asiakas pitää tärkeänä tapahtumaruokailussa ja mitkä tekijät vaikuttavat asiakkaan ruokapaikan valintaan tapahtumassa. Tuloksia hyödynnettiin toimintasuunnitelmaa muodostettaessa, jonka perusteella ruokapalvelut voidaan toteuttaa näyttelyyn.
Työn tarkoituksena oli selvittää, mitä maatalousnäyttelyyn osallistuvat kävijät
sekä näytteilleasettajat ravintolapalveluilta toivovat ja odottavat. Opinnäytetyön keskeisenä tutkimusongelmana oli, millaisia asioita asiakkaat tapahtuman ravintolapalveluissa pitävät tärkeänä. Tutkimusongelmaan haettiin ratkaisuja toteuttamalla kyselytutkimus tapahtuman potentiaalisille kävijöille sekä näytteilleasettajille. Kyselylomakkeessa keskityttiin toimeksiantajalle tärkeisiin teemoihin.
Työn teoreettinen viitekehys muodostui palvelujen tuotteistamisesta, palvelumuotoilusta, yleisötapahtuman järjestämisestä ja ruokapalveluiden tuottamisesta tapahtumaan. Kehittämistyötä lähestyttiin palvelumuotoilun keinoin ja kehittämistyötä kuvattiin palvelumuotoiluprosessin kautta. Kvantitatiivista tutkimusotetta täydennettiin kvalitatiivisella tutkimuksella, toteuttamalla toimeksiantajien haastattelut näyttelyn ruokapalveluntuottajalle ja näyttelynjärjestäjälle.
Tutkimustulosten perusteella kasvatettiin asiakasymmärrystä. Tutkimuksesta
selvisi, mitä asioita asiakas pitää tärkeänä tapahtumaruokailussa ja mitkä tekijät vaikuttavat asiakkaan ruokapaikan valintaan tapahtumassa. Tuloksia hyödynnettiin toimintasuunnitelmaa muodostettaessa, jonka perusteella ruokapalvelut voidaan toteuttaa näyttelyyn.