Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Lasten luistelun opettamisen kehittäminen varhaiskasvatuksessa

Kauppinen, Riina (2021)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyö 2020.pdf (1.079Mt)
Lataukset: 


Kauppinen, Riina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105067436
Tiivistelmä
Tekijä/Tekijät Tutkintonimike Aika
Riina Kauppinen Sosionomi(AMK) Huhtikuu 2021
Opinnäytetyön nimi
Lasten luistelun opettamisen kehittäminen varhaiskasvatuksessa
41 sivua
9 liitesivua
Toimeksiantaja
Mikkelin kaupunki sivistystoimi, varhaiskasvatus
Ohjaaja
Eija Karjalainen
Tiivistelmä

Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena on varhaiskasvatushenkilöstön luistelun ohjaustaitojen kehittäminen vertaisopettamiseen pohjautuvan koulutuksen avulla. Havainnot varhaiskasvatuksen yksiköissä toteutettavasta liikuntakasvatukseen sisältyvästä luistelun opettamisesta tukevat koulutuksen tarpeellisuutta. Havainnot luistelun opettamisesta osoittavat pitkälle sen, että luistelun opettamisessa varhaiskasvatuksessa on puutteita ja haasteita. Liikuntakasvatuksen ja liikunnan tärkeys lasten elämässä on ehdottoman tärkeä ja varhaiskasvatuksen tavoitteena onkin liikunnan toteuttaminen mielekkäällä ja innostavalla

tavalla. Tarkoituksena oli antaa työkaluja luistelun opettamiseen ja lisätä henkilöstön mahdollisuuksia toteuttaa mielekkäitä luistelutuokioita lapsille.

Teoriaosuuden keskeisiä käsitteitä ovat varhaiskasvatus, liikuntakasvatus, motorinen oppiminen ja motorinen kehitys, luistelemaan oppiminen sekä luistelun opettaminen ja vertaisopettaminen. Teoriaosuuden keskeisimpiin käsitteisiin tutustuin ja haettiin tietoa lähdekirjallisuudesta ja uusimmista tutkimuksista. Koulutuksen pohjatieto aineiston keräsin Webropol kyselyllä. Kyselyyn osallistui yhden varhaiskasvatusyksikön henkilöstöä ja kaiken kaikkiaan kyselyyn vastasi 18 työntekijää kyseisestä yksiköstä. Aineiston analyysi tapahtui määrällisellä analyysillä ja kyselyn avovastaukset analysoitiin laadullisella menetelmällä luokittelulla.

Kysely selvitti, että luistelun opettamisen toteuttamisessa kasvattajien asenne on oikea,
mutta taidollinen puoli nousee haasteeksi. Kyselyssä kävi ilmi, että koulutuksesta haluttiin
käytännön läheistä ja ideoita kaivattiin luistelutuokioiden sisältöihin. Luistelun opettamista
pidetään tärkeänä osana varhaiskasvatuksen liikuntakasvatusta sen mielekkyyden ja perinteisyyden takia. Tärkeänä tekijänä luistelun opettamisessa nähdään sen lasten tasa-arvoisuutta korostava vaikutus. Jatkumo koulun liikuntakasvatukseen nousee myös oleellisena tekijänä luistelun toteutumisen tärkeyttä varhaiskasvatuksessa pohdittaessa.
Koulutuksen sisältö muodostui Webropol-kyselyssä nousseiden teemojen ja toiveiden mukaiseksi. Koulutus piti sisällään tunnin teoriaosuuden ja kaksi tuntia käytännön harjoitteita jäällä. Palaute koulutuksesta oli positiivista ja koulutuksen sisältö oli osallistujien mielestä hyödynnettävissä käytännön työssä.

Asiasanat
varhaiskasvatus, liikuntakasvatus, luistelun opettaminen, vertaisopettaminen, motoriset perustaidot
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste