Liukuvan työajan toimintamallin käyttöönotto Nakkila-Luvian Osuuspankissa
Ramsten, Sonja (2021)
Ramsten, Sonja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105067455
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105067455
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli liukuvan työajan toimintamallin käyttöönotto Nakkila-Luvian Osuuspankissa. Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia juuri kohdeorganisaation tarpeisiin sopiva liukuvan työajan malli ottaen huomioon koko henkilökunnan mielipide. Tavoitteena oli löytää säännöt, jotka sopisivat kohdeorganisaation tarpeisiin. Etuna tästä olisi, että asiakkaat kokisivat toimihenkilöiden saatavuuden paremmaksi, työntekijät voisivat johtaa itseään ja työtään tehokkaammin, sekä työhyvinvointi ja työssä jaksaminen lisääntyisivät.
Finanssiala on kovassa murroksessa, koska digitaaliset palvelut lisääntyvät ja ihmiset hoitavat pankkiasioitaan mihin vuorokauden aikaan tahansa sekä odottavat saavansa asiantuntijoiden palveluita laajemmassa aikaikkunassa. Tähän odotukseen vastaaminen edellyttää finanssialan osaajilta joustavuutta tehdä työtä laajemmalla palveluajalla kuin mihin perinteisesti on totuttu. Jotta toimihenkilöiden työhyvinvointi ei kärsisi, vaan pikemminkin paranisi, liukuva työaika on otettu käyttöön jo useissa asiantuntijaorganisaatioissa.
Opinnäytetyön tarve pohjautui kohdeorganisaation tarpeisiin löytää juuri sille soveltuva liukuvan työajan malli. Valmiit mallit eivät soveltuneet organisaation tarpeisiin sen erityispiirteiden vuoksi. Pankilla on kaksi konttoria, joissa molemmissa kassapalvelut ovat auki klo 10-12 ja kaikki palvelut saatavilla joka arkipäivä klo 10-16.30. Tämä asetti haasteen riittävän henkilömäärän paikallaolon varmistamiseksi, jotta työ- ja toimitilaturvallisuus säilyisivät sekä pystyttäisiin tarjoamaan joustoa sekä aamuun että iltaan.
Opinnäytetyön tutkimuksellisena lähestymistapa oli toimintatutkimus. Toimintatutkimuksessa hyödynnettiin tutkimusmenetelmänä benchmarkingia, dokumenttianalyysiä, haastatteluja, sähköpostikyselyjä ja osallistuvaa havainnointia.
Toimintatutkimuksen aikana otettiin kohdeorganisaatiossa käyttöön laadittu liukuvan työajan toimintamalli. Sekä toimihenkilöt että esimiehet kokivat, että laaditut säännöt ovat soveltuneet kohdeorganisaation tarpeisiin ja liukuva työaika on lisännyt joustoa sekä sitä kautta itsensä johtamista ja työhyvinvointia. Tutkimuksen aikana kerättiin työntekijöidenkokemuksia ja haastattelujen perusteella löydettiin vielä kehittämiskohteita, joiden kautta saadaan liukuvan työajan sääntöjä hiottua vielä paremmin kohdeorganisaation tarpeita vastaaviksi. The topic of this thesis was the introduction of flexible working time in Nakkila-Luvia Cooperative Bank. The aim of the thesis was to create a model of flexible working hours that would be adapted to the needs of the target organization and consider the opinion of the entire staff. The aim was to find rules that would be suit-able just for the target organization. In order that customers could experience the bet-ter availability of employees, they should be able to lead themselves and their work better. In addition, well-being and coping at work would increase.
The financial industry is undergoing a major transformation because digital services are increasing and people are taking care of their finances 24 hours a day and expecting to receive the services of experts in a wider time frame. Meeting this expectation requires of financial professionals to work with a wider time frame of services than they are traditionally used to. In order to ensure that the well-being of employees does not suffer but rather increase, flexible working hours have already been introduced in several expert organizations.
The need for the thesis was based on the needs of the target organization to find the rules of flexible working hours that are suitable for it. The already created working time models were not suitable for the needs of the organization due to its specific features. The bank has two offices, both having cash desk services available from 10 am to 12 pm and all services available every weekday from 10 am to 16.30 pm. This posed a challenge to ensure that there would be enough people on site, and that work- and premises safety would be maintained and be able to provide flexibility both in the morning and in the evening.
The research approach of the thesis was action research. In the action research, benchmarking was utilized as a research method by collecting information from various documents. And interviews, e-mail surveys and participatory observations were used as data collection methods.
During the operational research, the flexible working time operating model developed for the target organization was introduced. Both staff and directors felt that the developed rules were tailored to the needs of the target organization. Flexibility, self-management and well-being at work has increased. Also, further development targets were found during the study.
Finanssiala on kovassa murroksessa, koska digitaaliset palvelut lisääntyvät ja ihmiset hoitavat pankkiasioitaan mihin vuorokauden aikaan tahansa sekä odottavat saavansa asiantuntijoiden palveluita laajemmassa aikaikkunassa. Tähän odotukseen vastaaminen edellyttää finanssialan osaajilta joustavuutta tehdä työtä laajemmalla palveluajalla kuin mihin perinteisesti on totuttu. Jotta toimihenkilöiden työhyvinvointi ei kärsisi, vaan pikemminkin paranisi, liukuva työaika on otettu käyttöön jo useissa asiantuntijaorganisaatioissa.
Opinnäytetyön tarve pohjautui kohdeorganisaation tarpeisiin löytää juuri sille soveltuva liukuvan työajan malli. Valmiit mallit eivät soveltuneet organisaation tarpeisiin sen erityispiirteiden vuoksi. Pankilla on kaksi konttoria, joissa molemmissa kassapalvelut ovat auki klo 10-12 ja kaikki palvelut saatavilla joka arkipäivä klo 10-16.30. Tämä asetti haasteen riittävän henkilömäärän paikallaolon varmistamiseksi, jotta työ- ja toimitilaturvallisuus säilyisivät sekä pystyttäisiin tarjoamaan joustoa sekä aamuun että iltaan.
Opinnäytetyön tutkimuksellisena lähestymistapa oli toimintatutkimus. Toimintatutkimuksessa hyödynnettiin tutkimusmenetelmänä benchmarkingia, dokumenttianalyysiä, haastatteluja, sähköpostikyselyjä ja osallistuvaa havainnointia.
Toimintatutkimuksen aikana otettiin kohdeorganisaatiossa käyttöön laadittu liukuvan työajan toimintamalli. Sekä toimihenkilöt että esimiehet kokivat, että laaditut säännöt ovat soveltuneet kohdeorganisaation tarpeisiin ja liukuva työaika on lisännyt joustoa sekä sitä kautta itsensä johtamista ja työhyvinvointia. Tutkimuksen aikana kerättiin työntekijöidenkokemuksia ja haastattelujen perusteella löydettiin vielä kehittämiskohteita, joiden kautta saadaan liukuvan työajan sääntöjä hiottua vielä paremmin kohdeorganisaation tarpeita vastaaviksi.
The financial industry is undergoing a major transformation because digital services are increasing and people are taking care of their finances 24 hours a day and expecting to receive the services of experts in a wider time frame. Meeting this expectation requires of financial professionals to work with a wider time frame of services than they are traditionally used to. In order to ensure that the well-being of employees does not suffer but rather increase, flexible working hours have already been introduced in several expert organizations.
The need for the thesis was based on the needs of the target organization to find the rules of flexible working hours that are suitable for it. The already created working time models were not suitable for the needs of the organization due to its specific features. The bank has two offices, both having cash desk services available from 10 am to 12 pm and all services available every weekday from 10 am to 16.30 pm. This posed a challenge to ensure that there would be enough people on site, and that work- and premises safety would be maintained and be able to provide flexibility both in the morning and in the evening.
The research approach of the thesis was action research. In the action research, benchmarking was utilized as a research method by collecting information from various documents. And interviews, e-mail surveys and participatory observations were used as data collection methods.
During the operational research, the flexible working time operating model developed for the target organization was introduced. Both staff and directors felt that the developed rules were tailored to the needs of the target organization. Flexibility, self-management and well-being at work has increased. Also, further development targets were found during the study.