Opetussuunnitelma koulujen koripallokerhoille
Viljakainen, Jenna (2021)
Viljakainen, Jenna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105067406
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105067406
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda Kataja Basketille koulujen koripallokerhojen opetussuunnitelma. Seurassa havahduttiin tarpeeseen koulujen koripallokerhojen toiminnan tasalaatuisuudesta sekä etenkin tyttöjunioreiden pelaajamäärien kasvattamisesta. Tarkoituksena oli, että koulukerhojen valmentajat saavat avukseen valmiin, helppokäyttöisen oppaan. Opasta käyttämällä he saavat pidettyä kehittäviä harjoituksia niin koripallon kuin myös motoristen perustaitojen näkökulmasta.
Tasalaatuisen ja innostavan kerhotoiminnan myötä oli tarkoitus poluttaa uusia junioripelaajia niin tyttöjen kuin poikienkin ikäluokkajoukkueisiin. Polutus ja vierailu ikäluokan joukkueen harjoituksissa tapahtuisi jokaisen viiden kerhokerran jälkeen, yhdessä oman tutun kerhovalmentajan kanssa.
Opetussuunnitelman sisältöjä suunniteltiin yhteistyössä seuran muiden työntekijöiden kanssa. Seuran pienimpien junioreiden vastuuvalmentajan kanssa pidimme useammankin palaverin oppaan harjoitesisältöihin liittyen pitkin vuotta. Myös seuran valmennuspäällikkö sekä naisten edustusjoukkueen valmentaja antoivat palautetta ja ideoita opetussuunnitelman viimeistelyyn, sillä heillä on monen vuoden kokemus pienien junioreiden valmennuksesta.
Työn tuotoksena syntyi opetussuunnitelma, jonka alussa kerrotaan lyhyesti sen tarkoituksesta, kerhojen toimintaperiaatteista sekä yleisistä ohjeista kerhojen valmentajille. Opetussuunnitelma sisältää 20 viikkoa eli yhteensä 20 harjoituskertaa harjoitteineen. Harjoitteiden ymmärtämisen avuksi, tekstin tueksi on tehty havainnollistavia kuvia harjoitteiden lähtötilanteista sekä pelaajien liikkeistä.
Opinnäytetyön tuotoksena syntynyttä opetussuunnitelmaa oli tarkoitus pilotoida myös käytännössä, mutta koronatautitilanteen takia käytännön testaus jää vielä myöhempään vaiheeseen. Eniten mietityttäneitä oppaan sisältämiä harjoitteita päästiin kuitenkin testaamaan myös jonkin verran seuran mikroikäisten harjoituksissa.
Opetussuunnitelman avulla uudet ohjaajat saadaan perehdytettyä nopeasti mukaan, sekä toiminta pysyy tasalaatuisena myös eri kausien välillä, vaikka valmentajat välillä vaihtuisivatkin. Opas otetaan täysipainoisesti käyttöön tulevana syksynä, jolloin päästään myös näkemään poluttamisen onnistuminen käytännössä.
Tasalaatuisen ja innostavan kerhotoiminnan myötä oli tarkoitus poluttaa uusia junioripelaajia niin tyttöjen kuin poikienkin ikäluokkajoukkueisiin. Polutus ja vierailu ikäluokan joukkueen harjoituksissa tapahtuisi jokaisen viiden kerhokerran jälkeen, yhdessä oman tutun kerhovalmentajan kanssa.
Opetussuunnitelman sisältöjä suunniteltiin yhteistyössä seuran muiden työntekijöiden kanssa. Seuran pienimpien junioreiden vastuuvalmentajan kanssa pidimme useammankin palaverin oppaan harjoitesisältöihin liittyen pitkin vuotta. Myös seuran valmennuspäällikkö sekä naisten edustusjoukkueen valmentaja antoivat palautetta ja ideoita opetussuunnitelman viimeistelyyn, sillä heillä on monen vuoden kokemus pienien junioreiden valmennuksesta.
Työn tuotoksena syntyi opetussuunnitelma, jonka alussa kerrotaan lyhyesti sen tarkoituksesta, kerhojen toimintaperiaatteista sekä yleisistä ohjeista kerhojen valmentajille. Opetussuunnitelma sisältää 20 viikkoa eli yhteensä 20 harjoituskertaa harjoitteineen. Harjoitteiden ymmärtämisen avuksi, tekstin tueksi on tehty havainnollistavia kuvia harjoitteiden lähtötilanteista sekä pelaajien liikkeistä.
Opinnäytetyön tuotoksena syntynyttä opetussuunnitelmaa oli tarkoitus pilotoida myös käytännössä, mutta koronatautitilanteen takia käytännön testaus jää vielä myöhempään vaiheeseen. Eniten mietityttäneitä oppaan sisältämiä harjoitteita päästiin kuitenkin testaamaan myös jonkin verran seuran mikroikäisten harjoituksissa.
Opetussuunnitelman avulla uudet ohjaajat saadaan perehdytettyä nopeasti mukaan, sekä toiminta pysyy tasalaatuisena myös eri kausien välillä, vaikka valmentajat välillä vaihtuisivatkin. Opas otetaan täysipainoisesti käyttöön tulevana syksynä, jolloin päästään myös näkemään poluttamisen onnistuminen käytännössä.