Asiantuntijabrändin rakentaminen verkossa Henkilöpalvelu TKJ Oy:lle : ohjeita ja vinkkejä asiantuntijabrändin rakentamiseen
Konola, Aira (2021)
Konola, Aira
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105077613
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105077613
Tiivistelmä
Kuluttajakäyttäytyminen on muuttunut enemmän siihen suuntaan, että palveluita ja palvelun tarjoajia etsitään ensisijaisesti verkosta. Sosiaalisen median myötä yrityksillä on käytössä laajasti eri kanavia, joiden kautta ne voivat esitellä palveluitaan ja asiantuntijuuttaan omalle kohderyhmälle. Ihmisiä kiinnostavat usein enemmän henkilöt asiantuntijapalveluyrityksen takana, kuin itse yritys. Rakentamalla asiantuntijabrändin voi erottautua muista saman alan kilpailijoista ja saada omaa osaamistaan esille.
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Henkilöpalvelu TKJ Oy:lle. Työn tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajalle opas, josta hän saisi kattavan tiedon siitä, kuinka lähteä rakentamaan asiantuntijabrändiä. Tämä työ rajattiin käsittelemään sosiaalisen median kanavista LinkedIniä, sillä siitä on eniten hyötyä toimeksiantajalle oman asiantuntijabrändin rakennuksessa. Lisäksi oppaassa on ohjeita blogin perustamiseen ja vinkkejä hyvän blogikirjoituksen kirjoittamiseen. Oppaassa käydään myös läpi verkkosivujen rakentamista ja hyödyntämistä.
Opinnäytetyön tietoperustassa käydään läpi asiantuntijabrändiä ja sen rakentamista luomalla sisältöstrategia ja sen pohjalta sosiaalisen median sisältösuunnitelma. Tietoperustassa käsitellään myös viestintää verkossa, sosiaalista mediaa, LinkedIniä, blogia ja verkkosivuja. Keskeisiä lähteitä ovat tunnettujen alan ammattilaisten kirjoittamat blogitekstit, oppaat ja verkkosivut.
Tietoperustan jälkeen opinnäytetyössä käydään läpi asiantuntijabrändin rakentaminen verkossa oppaan pääkohtia. Opinnäytetyössä tarkastelen myös, miten opas on rakennettu, miten oppaaseen on valittu sisällöt sekä perustelut näille valinnoille. Oppaan luomisessa käytettiin apuna toimeksiantajan kanssa käytyjä keskusteluja ja hyödynnettiin lähteistä saatua tietoa.
Opinnäytetyö aloitettiin tammikuussa 2021 ja se valmistui kevään aikana.
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Henkilöpalvelu TKJ Oy:lle. Työn tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajalle opas, josta hän saisi kattavan tiedon siitä, kuinka lähteä rakentamaan asiantuntijabrändiä. Tämä työ rajattiin käsittelemään sosiaalisen median kanavista LinkedIniä, sillä siitä on eniten hyötyä toimeksiantajalle oman asiantuntijabrändin rakennuksessa. Lisäksi oppaassa on ohjeita blogin perustamiseen ja vinkkejä hyvän blogikirjoituksen kirjoittamiseen. Oppaassa käydään myös läpi verkkosivujen rakentamista ja hyödyntämistä.
Opinnäytetyön tietoperustassa käydään läpi asiantuntijabrändiä ja sen rakentamista luomalla sisältöstrategia ja sen pohjalta sosiaalisen median sisältösuunnitelma. Tietoperustassa käsitellään myös viestintää verkossa, sosiaalista mediaa, LinkedIniä, blogia ja verkkosivuja. Keskeisiä lähteitä ovat tunnettujen alan ammattilaisten kirjoittamat blogitekstit, oppaat ja verkkosivut.
Tietoperustan jälkeen opinnäytetyössä käydään läpi asiantuntijabrändin rakentaminen verkossa oppaan pääkohtia. Opinnäytetyössä tarkastelen myös, miten opas on rakennettu, miten oppaaseen on valittu sisällöt sekä perustelut näille valinnoille. Oppaan luomisessa käytettiin apuna toimeksiantajan kanssa käytyjä keskusteluja ja hyödynnettiin lähteistä saatua tietoa.
Opinnäytetyö aloitettiin tammikuussa 2021 ja se valmistui kevään aikana.