Orienterar scoutverksamheten åt rätt håll på marknaden? : Balansen mellan scoutverksamhetens Brand Identity och Brand Image
Jalas, Annette; Eskman, Sonja (2012)
Jalas, Annette
Eskman, Sonja
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112215949
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112215949
Tiivistelmä
Syftet med detta arbete är att undersöka var scoutverksamhetens Brand Image ligger i förhållande till dess Brand Identity. Scoutverksamheten ger barn och unga möjligheten att utveckla och förverkliga sig själva och växa till goda ansvarstagande medborgare. Scoutverksamheten i Finland har under de senaste åren haft problem med att bevara sitt medlemsantal. Vi undersöker därför scouting som varumärke. Vi intervjuar föräldrar för att få fram den upplevda varumärkesbilden och en representant från FiSSc för att få en förklaring av deras varumärkesidentitet. Vi baserar våra intervjufrågor samt vår analys del på teori om varumärkes – bild, - identitet och – positionering. I analys delen jämför vi svaren på intervjuerna sinsemellan. Slutligen ställer vi scoutverksamhetens identitet mot dess image och tar fram problemområden som FiSSc kan arbeta vidare på.