Musiikinopetusta musiikkipalveluna : musiikkipedagogin näkökulmia tulevaisuuteen
Komu, Emilia (2021)
Komu, Emilia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105097849
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105097849
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on kirjallinen työ musiikkipalveluna tehdystä musiikinopetuksesta. Musiikkipalvelu Melodioson toiminnan aikana opituista asioista ja asiakkailta haastatteluin kerätyistä palautteista on koottu kehittämissuunnitelmia musiikkipalveluiden kehittämiseksi.
Opinnäytetyön alussa tarkastellaan Musiikkipalvelu Melodioson toimintaa 15-vuotisen toimintahistorian aikana, musiikkipedagogin työtä ja asiakaspalautteita. Seuraavaksi käsitellään, kuinka musiikkipalveluita voi kehittää tulevaisuudessa musiikinopetuksen ja erityisesti online-opetuksen osalta.
Lopuksi perehdytään musiikkipedagogiseen kehittymiseen musiikkipalvelun toiminnassa opittujen asioiden pohjalta. Yhteenvedossa arvioidaan opinnäytetyön luotettavuutta ja nivotaan yhteen musiikkipalveluiden tulevaisuutta.
Tavoitteena on tiivistää yksityisen musiikinopetuksen kentässä toimineen yrityksen historiaa ja musiikkipedagogisia näkökulmia, kuinka tulevaisuudessa voi rakentaa parempaa, asiakaslähtöisempää ja pitkäkestoisiin asiakassuhteisiin tähtäävää musiikkipalvelua.
Tulokseksi koottiin yrityksen kehittämissuunnitelma. Asiakkaiden muuttuvien tarpeiden kuuntelemisen myötä todettiin yksityisen palveluntuottajan jatkuvan oppimisen tarve musiikkipedagogina. Lisäksi tarvitaan teknologisten sovellusten tehokasta käyttöä opetuksessa, mikä voi mahdollistaa myös alkeisoppilaiden etäopetusta. Jatkuvaan oppimiseen musiikkipedagogina kuuluu instrumenttiopetuksen ja opetusmenetelmien kehittäminen. Oppilaslähtöisyyden lisääminen ja digitaalisten sovellusten omaksuminen opetusympäristönä takaavat yritykselle jatkossakin menestyksen.
Opinnäytetyön alussa tarkastellaan Musiikkipalvelu Melodioson toimintaa 15-vuotisen toimintahistorian aikana, musiikkipedagogin työtä ja asiakaspalautteita. Seuraavaksi käsitellään, kuinka musiikkipalveluita voi kehittää tulevaisuudessa musiikinopetuksen ja erityisesti online-opetuksen osalta.
Lopuksi perehdytään musiikkipedagogiseen kehittymiseen musiikkipalvelun toiminnassa opittujen asioiden pohjalta. Yhteenvedossa arvioidaan opinnäytetyön luotettavuutta ja nivotaan yhteen musiikkipalveluiden tulevaisuutta.
Tavoitteena on tiivistää yksityisen musiikinopetuksen kentässä toimineen yrityksen historiaa ja musiikkipedagogisia näkökulmia, kuinka tulevaisuudessa voi rakentaa parempaa, asiakaslähtöisempää ja pitkäkestoisiin asiakassuhteisiin tähtäävää musiikkipalvelua.
Tulokseksi koottiin yrityksen kehittämissuunnitelma. Asiakkaiden muuttuvien tarpeiden kuuntelemisen myötä todettiin yksityisen palveluntuottajan jatkuvan oppimisen tarve musiikkipedagogina. Lisäksi tarvitaan teknologisten sovellusten tehokasta käyttöä opetuksessa, mikä voi mahdollistaa myös alkeisoppilaiden etäopetusta. Jatkuvaan oppimiseen musiikkipedagogina kuuluu instrumenttiopetuksen ja opetusmenetelmien kehittäminen. Oppilaslähtöisyyden lisääminen ja digitaalisten sovellusten omaksuminen opetusympäristönä takaavat yritykselle jatkossakin menestyksen.