Myyntitehokkuuslaskelman automatisoinnin kehittäminen
Heinonen, Joona (2021)
Heinonen, Joona
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105087827
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105087827
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on myyntitehokkuuslaskennan automatisoinnin kehittäminen. Case-yrityksenä toimii Turun Osuuskauppa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia vaihtoehtoja case-yrityksen myyntitehokkuuslaskelman tekemiseen ja automaatioon.
Teoriaosuudessa käydään läpi yleisesti yritysten myyntitehokkuuslaskentaa, budjetointi- ja raportointiprosesseja, sekä kerrotaan niiden merkityksestä liiketoiminnalle. Toinen teorialuku käsittelee automaatiota ja sen hyödyntämistä taloushallinnon prosesseissa. Budjetoinnin tarkoituksena on olla organisaation tavoitteenasetannan väline, jonka pohjalta voidaan suunnitella muun muassa investointeja, rekrytointeja ja rahoitusta. Tavoitteita asettamalla pyritään saamaan aikaan tulostavoittelua organisaation eri yksiköissä ja täten parantamaan tulosta.
Teoriaosuuden aineisto perustuu useisiin kirjallisuuslähteisiin, joita tukemassa ovat lyhyet blogitekstit ja uutisartikkelit. Aineistoa on kerätty myös muun muassa Valtioneuvoston teettämistä tutkielmista. Tutkimusaineisto on hankittu oman kokemuksen pohjalta sekä Turun Osuuskaupan käyttämistä sähköisistä järjestelmistä.
Lopputuloksena saatiin esitettyä muutamia eri vaihtoehtoja myyntitehokkuuslaskennan helpottamiseksi. Tekoälyn käyttäminen tämänkaltaisessa prosessissa ei toistaiseksi ole vähäisin resurssein mahdollista tai järkevää, mutta automaatio ja manuaalisen työn vähentäminen on mahdollista. Toteuttamalla tarvittavat muutokset laskentaprosessiin on mahdollista tuottaa huomattavasti luotettavampaa ja täten liiketoiminnan kannalta relevantimpaa dataa. Prosessin suoraviivaistamisella myös ajansäästäminen on merkittävää.
Teoriaosuudessa käydään läpi yleisesti yritysten myyntitehokkuuslaskentaa, budjetointi- ja raportointiprosesseja, sekä kerrotaan niiden merkityksestä liiketoiminnalle. Toinen teorialuku käsittelee automaatiota ja sen hyödyntämistä taloushallinnon prosesseissa. Budjetoinnin tarkoituksena on olla organisaation tavoitteenasetannan väline, jonka pohjalta voidaan suunnitella muun muassa investointeja, rekrytointeja ja rahoitusta. Tavoitteita asettamalla pyritään saamaan aikaan tulostavoittelua organisaation eri yksiköissä ja täten parantamaan tulosta.
Teoriaosuuden aineisto perustuu useisiin kirjallisuuslähteisiin, joita tukemassa ovat lyhyet blogitekstit ja uutisartikkelit. Aineistoa on kerätty myös muun muassa Valtioneuvoston teettämistä tutkielmista. Tutkimusaineisto on hankittu oman kokemuksen pohjalta sekä Turun Osuuskaupan käyttämistä sähköisistä järjestelmistä.
Lopputuloksena saatiin esitettyä muutamia eri vaihtoehtoja myyntitehokkuuslaskennan helpottamiseksi. Tekoälyn käyttäminen tämänkaltaisessa prosessissa ei toistaiseksi ole vähäisin resurssein mahdollista tai järkevää, mutta automaatio ja manuaalisen työn vähentäminen on mahdollista. Toteuttamalla tarvittavat muutokset laskentaprosessiin on mahdollista tuottaa huomattavasti luotettavampaa ja täten liiketoiminnan kannalta relevantimpaa dataa. Prosessin suoraviivaistamisella myös ajansäästäminen on merkittävää.