Sisäisen viestinnän kehittäminen : toimenpidesuunnitelma Yritys X:lle
Kupulisoja, Minna (2021)
Kupulisoja, Minna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105077743
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105077743
Tiivistelmä
Sisäinen viestintä koetaan usein yrityksissä toimivan huonosti. Tämä opinnäytetyö käsittelee yritysten ja organisaatioiden sisäistä viestintää, sen merkitystä yritystoiminnalle ja yleisiä ongelmakohtia. Opinnäytetyössä käsitellään myös sisäisen viestinnän murroskautta. Tavoitteena oli tutkia sisäisen viestinnän teoriapohjaa lähdemateriaalien avulla, verrata sitä case-yrityksen (Yritys X) nykytilanteeseen ja löytää yritykselle sopivat sisäisen viestinnän toimintatavat.
Teoriapohjan tutkiminen osoitti, että sisäisellä viestinnällä on keskeinen merkitys yrityksen toiminnalle ja menestykselle. Hyvä sisäinen tiedonkulku, vuorovaikutteinen dialogi, osallistaminen ja läpinäkyvyys takaavat työntekijöiden tyytyväisyyden, hyvinvoinnin ja viihtyvyyden. Nämä elementit kasvattavat työntekijöiden työmotivaatiota. Motivoituneet työntekijät ovat sitoutuneita ja tehokkaita työssään, ja tämä puolestaan takaa työlle paremman tuloksen ja yritykselle paremman tuoton. Teorian lähdemateriaaleina käytettiin alan keskeisiä teoksia ja asiantuntijoiden blogikirjoituksia.
Case-yrityksen sisäisen viestinnän nykytilannetta selvitettiin kvantatiivisella kyselytutkimuksella. Tutkimus pureutui Yritys X:n työntekijöiden kokemuksiin yrityksen sisäisen viestinnän toimivuudesta, projektiviestinnän tilanteesta, sisäisen viestinnän työvälineistä ja –kanavista sekä roolien ja vastuiden tunnistamisesta. Tutkimus osoitti, että vaikka yrityksellä onkin valmiudet ja edellytykset hyvän sisäisen viestinnän toteuttamiseen, on toimintatavoissa puutteita ja tiedonkulku organisaation sisällä koetaan ongelmalliseksi. Yritys X:lle laadittiin tutkimustulosten ja tutkitun teoriapohjan perusteella toimenpidesuunnitelma.
Teoriapohjan tutkiminen osoitti, että sisäisellä viestinnällä on keskeinen merkitys yrityksen toiminnalle ja menestykselle. Hyvä sisäinen tiedonkulku, vuorovaikutteinen dialogi, osallistaminen ja läpinäkyvyys takaavat työntekijöiden tyytyväisyyden, hyvinvoinnin ja viihtyvyyden. Nämä elementit kasvattavat työntekijöiden työmotivaatiota. Motivoituneet työntekijät ovat sitoutuneita ja tehokkaita työssään, ja tämä puolestaan takaa työlle paremman tuloksen ja yritykselle paremman tuoton. Teorian lähdemateriaaleina käytettiin alan keskeisiä teoksia ja asiantuntijoiden blogikirjoituksia.
Case-yrityksen sisäisen viestinnän nykytilannetta selvitettiin kvantatiivisella kyselytutkimuksella. Tutkimus pureutui Yritys X:n työntekijöiden kokemuksiin yrityksen sisäisen viestinnän toimivuudesta, projektiviestinnän tilanteesta, sisäisen viestinnän työvälineistä ja –kanavista sekä roolien ja vastuiden tunnistamisesta. Tutkimus osoitti, että vaikka yrityksellä onkin valmiudet ja edellytykset hyvän sisäisen viestinnän toteuttamiseen, on toimintatavoissa puutteita ja tiedonkulku organisaation sisällä koetaan ongelmalliseksi. Yritys X:lle laadittiin tutkimustulosten ja tutkitun teoriapohjan perusteella toimenpidesuunnitelma.