Ohjaajana Salpauksessa: Taitovalmentajien kokemuksia omista työrooleista ja ohjaajuudesta
Enonkoski, Suvi (2021)
Enonkoski, Suvi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105087832
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105087832
Tiivistelmä
Ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden ohjaustarpeet ovat lisääntyneet koulutuksen uudistusten ja rakenteellisten muutosten myötä. Ohjausta toteutetaan moniammatillisesti ja yhtenä ohjauksen ammattilaisena toimii taitovalmentaja, ammatillinen ohjaaja, joka harjaannuttaa opiskelijaa jo opituissa taidoissa. Taitovalmentajan työ on matalan kynnyksen ohjaamista erilaisissa oppimisympäristöissä sekä opiskelijan rinnalla kulkemista ja motivoimista. Taitovalmentaja tukee osaltaan aikuistuvien nuorten kasvua ja ammatillista kehittymistä ammatillisen koulutuksen kontekstissa.
Opinnäytteessä tutkittiin Päijät-Hämeen alueella toimivan ammatillisen oppilaitoksen Koulutuskeskus Salpauksen taitovalmentajien kokemuksia omista ammatillisia työrooleista, ohjauksesta sekä tämän hetkisistä ja tulevaisuuden haasteista. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa uutta tietoa taitovalmentajuudesta Koulutuskeskus Salpaukselle, lisätä ammattikunnan itseymmärrystä ja tukea ammatillista itsemäärittelyä.
Tutkimus toteutettiin kartoittavaa kyselytutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä käytettiin aineisto- ja analyysitriangulaatiota, joissa on yhdistetty sekä kvalitatiivinen että kvantitatiivinen koontitapa. Aineistoa analysoitiin erilaisin laadullisin ja tilastollisin keinoin.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että taitovalmentajan tärkein ammatillinen rooli on ohjata ja tukea opiskelijaa. Taitovalmentajan rooleihin kuuluu myös opettajan työparina työskenteleminen ja moninaisista muista työtehtävistä huolehtiminen. Taitovalmentajat kokevat tekemänsä työnsä tärkeäksi, mutta työnkuva kaipaisi selkeyttämistä ja jäsentelyä. Opettajan ja taitovalmentajan työt ovat ainakin jossain määrin lähellä toisiaan, mikä aiheuttaa ristiriitoja taitovalmentajien työhön. Työn arvostuksen kokemukseen vaikuttaa taitovalmentajien kokemus palkkauksesta sekä työtehtävien laajuuksista ja sisällöistä. Taitovalmentajien yhteistyötä tulisi kehittää, jotta ammattiryhmä voisi tulevaisuudessa toimia yhtenäisemmin ja tehokkaammin ohjaustyössä ja sen kehittämisessä sekä hyvien käytäntöjen jakamisessa.
Opinnäytteessä tutkittiin Päijät-Hämeen alueella toimivan ammatillisen oppilaitoksen Koulutuskeskus Salpauksen taitovalmentajien kokemuksia omista ammatillisia työrooleista, ohjauksesta sekä tämän hetkisistä ja tulevaisuuden haasteista. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa uutta tietoa taitovalmentajuudesta Koulutuskeskus Salpaukselle, lisätä ammattikunnan itseymmärrystä ja tukea ammatillista itsemäärittelyä.
Tutkimus toteutettiin kartoittavaa kyselytutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä käytettiin aineisto- ja analyysitriangulaatiota, joissa on yhdistetty sekä kvalitatiivinen että kvantitatiivinen koontitapa. Aineistoa analysoitiin erilaisin laadullisin ja tilastollisin keinoin.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että taitovalmentajan tärkein ammatillinen rooli on ohjata ja tukea opiskelijaa. Taitovalmentajan rooleihin kuuluu myös opettajan työparina työskenteleminen ja moninaisista muista työtehtävistä huolehtiminen. Taitovalmentajat kokevat tekemänsä työnsä tärkeäksi, mutta työnkuva kaipaisi selkeyttämistä ja jäsentelyä. Opettajan ja taitovalmentajan työt ovat ainakin jossain määrin lähellä toisiaan, mikä aiheuttaa ristiriitoja taitovalmentajien työhön. Työn arvostuksen kokemukseen vaikuttaa taitovalmentajien kokemus palkkauksesta sekä työtehtävien laajuuksista ja sisällöistä. Taitovalmentajien yhteistyötä tulisi kehittää, jotta ammattiryhmä voisi tulevaisuudessa toimia yhtenäisemmin ja tehokkaammin ohjaustyössä ja sen kehittämisessä sekä hyvien käytäntöjen jakamisessa.