Teknologian mahdollistama franchise-liiketoiminta majoitusalalla
Veikkolainen, Markus (2021)
Veikkolainen, Markus
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105077748
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105077748
Tiivistelmä
Teknologia on mullistanut majoitusalaa ja kalustettujen asuntojen vuokrausta viime vuosikymmenen aikana. Teknologian hyödyntäminen sekä myynnin ja markkinoinnin kehittäminen ovat mahdollisuuksia erottua, ja edistää omaa liiketoiminta. Teknologia, myynti ja markkinointi harvoin ovat majoitusliikkeiden erityisosaamisalaa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia ja selvittää franchise-liiketoiminnan edellytyksiä ja tarpeita sekä majoitustoimijoiden että -asiakkaiden näkökulmasta. Franchise-yrittäjyys voi olla yksi menestyksen työkalu yksityisille majoitusliikkeille. Tietoperustassa perehdytään franchise- ja alustaliiketoimintaan sekä ihanteellisen tietojärjestelmän määrittelemiseen.
Menetelminä opinnäytetyössä on käytetty kvantitatiivisia eli määrällisiä ja kvalitatiivisia eli laadullisia tutkimusmenetelmiä. Majoitustoimijoiden- ja asiakkaiden toiveiden ja tarpeiden selvittämiseksi toteutettiin määrälliset verkkokyselyt. Syventääkseen majoitustoimijoiden tarveanalyysiä majoitustoimijakyselyyn vastanneiden toimijoiden joukosta kutsuttiin neljä vapaaehtoista majoitustoimijaa laadullisiin haastatteluihin.
Toteutus ja tulokset kuvataan yksityiskohtaisesti luvussa 5. Tuloksista on havaittavissa majoitusliikkeiden tarpeina myyntiin, markkinointiin ja järjestelmiin liittyviä asioita. Jatkohaastattelut auttoivat hyvin syventämään verkkokyselyllä saatua tietoa. Alustaliiketoiminnan soveltaminen ei taustatyön pohjalta konkretisoidu odotetulla tavalla vaan tärkeimpänä havaintona tuloksista kumpuaa, että franchise-liiketoimintaa kannattaa lähteä kehittämään teknologian mahdollistamana liiketoimintamahdollisuutena. Kokonaisvaltainen franchise-kumppanuus ei todennäköisesti ole ainoa oikea vaihtoehto vaan on syytä miettiä kevyemmän myynti- ja markkinointiketjumaisen liiketoiminnan kehittämistä.
Johtopäätöksinä voidaan todeta, että Hiisi Homes:n kannattaa ehdottomasti hyödyntää oman organisaationsa vahvuudet ja kilpailuetutekijät teknologian mahdollistaman franchise-liiketoiminnan kehittämisessä. Tätä tukevat tutkimustulokset, ja kuten todettua liiketoimintamallista kannattaa luoda myös kevyempi versio vastaamaan jo olemassa olevien majoitusliikkeiden tarpeisiin.
Työn tulokset sisältävät hyödyllistä tietoa, mitä koko majoitustoimiala voi hyödyntää oman toimintansa kehittämisessä joko yksin tai yhdessä kumppanin kanssa. Tutkimustulokset tuovat selkeää lisäarvoa Hiisi Homes:n uuden liiketoimintamallin kehittämiselle. Jatkotutkimusehdotuksena uudella liiketoimintamallilla voisi hyvin olla kansainvälistymismahdollisuuksia, mitä olisi suositeltavaa lähteä tutkimaan tarkemmin etenkin lanseerattujen pilottikumppanuuksien onnistuessa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia ja selvittää franchise-liiketoiminnan edellytyksiä ja tarpeita sekä majoitustoimijoiden että -asiakkaiden näkökulmasta. Franchise-yrittäjyys voi olla yksi menestyksen työkalu yksityisille majoitusliikkeille. Tietoperustassa perehdytään franchise- ja alustaliiketoimintaan sekä ihanteellisen tietojärjestelmän määrittelemiseen.
Menetelminä opinnäytetyössä on käytetty kvantitatiivisia eli määrällisiä ja kvalitatiivisia eli laadullisia tutkimusmenetelmiä. Majoitustoimijoiden- ja asiakkaiden toiveiden ja tarpeiden selvittämiseksi toteutettiin määrälliset verkkokyselyt. Syventääkseen majoitustoimijoiden tarveanalyysiä majoitustoimijakyselyyn vastanneiden toimijoiden joukosta kutsuttiin neljä vapaaehtoista majoitustoimijaa laadullisiin haastatteluihin.
Toteutus ja tulokset kuvataan yksityiskohtaisesti luvussa 5. Tuloksista on havaittavissa majoitusliikkeiden tarpeina myyntiin, markkinointiin ja järjestelmiin liittyviä asioita. Jatkohaastattelut auttoivat hyvin syventämään verkkokyselyllä saatua tietoa. Alustaliiketoiminnan soveltaminen ei taustatyön pohjalta konkretisoidu odotetulla tavalla vaan tärkeimpänä havaintona tuloksista kumpuaa, että franchise-liiketoimintaa kannattaa lähteä kehittämään teknologian mahdollistamana liiketoimintamahdollisuutena. Kokonaisvaltainen franchise-kumppanuus ei todennäköisesti ole ainoa oikea vaihtoehto vaan on syytä miettiä kevyemmän myynti- ja markkinointiketjumaisen liiketoiminnan kehittämistä.
Johtopäätöksinä voidaan todeta, että Hiisi Homes:n kannattaa ehdottomasti hyödyntää oman organisaationsa vahvuudet ja kilpailuetutekijät teknologian mahdollistaman franchise-liiketoiminnan kehittämisessä. Tätä tukevat tutkimustulokset, ja kuten todettua liiketoimintamallista kannattaa luoda myös kevyempi versio vastaamaan jo olemassa olevien majoitusliikkeiden tarpeisiin.
Työn tulokset sisältävät hyödyllistä tietoa, mitä koko majoitustoimiala voi hyödyntää oman toimintansa kehittämisessä joko yksin tai yhdessä kumppanin kanssa. Tutkimustulokset tuovat selkeää lisäarvoa Hiisi Homes:n uuden liiketoimintamallin kehittämiselle. Jatkotutkimusehdotuksena uudella liiketoimintamallilla voisi hyvin olla kansainvälistymismahdollisuuksia, mitä olisi suositeltavaa lähteä tutkimaan tarkemmin etenkin lanseerattujen pilottikumppanuuksien onnistuessa.