Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti. Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Lapsidiabeetikon omahoidon ohjaus
Pihala, Jemina; Pihlajaniemi, Tiia (2021)
Pihala, Jemina
Pihlajaniemi, Tiia
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105097841
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105097841
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kertoa 1 tyypin diabetekseen sairastuneen lapsen diabeteksen omahoidosta. Opinnäytetyö on tehty yhteistyössä Satakunnan ammattikorkeakoulun kanssa. Tavoitteena oli tuottaa laadukas ja näyttöön perustuva opetusmateriaali Satakunnan ammattikorkeakoulun käyttöön sairaanhoitajaopiskelijoiden opetusmateriaaliksi lasten- ja nuorten hoitotyön opintojaksolle. Tavoitteena oli, että opetusmateriaalin luettua sairaanhoitajaopiskelijat tietävät, mitä tyypin 1 diabetesta sairastavan lapsen hoitoon kuuluu, ja mitkä ovat sairaanhoitajan tehtävät omahoidon ohjaamisessa ja seurannassa. Opetusmateriaali sisältää tietoa 1 tyypin diabeteksesta, ja siitä mitä erityispiirteitä siihen liittyy, kun sitä sairastaa lapsena. Opetusmateriaali toimii itseopiskelumateriaalina, joka tulee opintojakson Moodle-pohjaan luettavaksi.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin 1 tyypin diabeteksen oireita ja toteamista, lapsidiabeetikon hoidon tavoitteita ja seurantaa sekä omahoidon osa-alueita. Omahoidon osa-alueessa käsiteltiin verensokerin mittaamista, insuliinihoitoa insuliinikynällä sekä insuliinipumpulla sekä ruokavalion, liikunnan ja sairastumisen merkitystä diabeetikon hoidossa.
Opinnäytetyön tekeminen alkoi marraskuussa 2020, jolloin aiheeksi valikoitui Lapsidiabeetikon omahoidon ohjaus. Opinnäytetyön tilaajan kanssa sovimme, että opetusmateriaali toteutetaan sähköiseen muotoon, jotta sitä voidaan käyttää opintojakson Moodle-pohjassa. Tilaajalta saimme ehdotukset kokonaisuuksista, joita opetusmateriaalissa tulisi käsitellä. Opinnäytetyön tekeminen aloitettiin perehtymällä aiheen teoriatietoon, ja tuottamalla kirjallisuuskatsaus. Opinnäytetyösuunnitelma valmistui helmikuussa 2021, jonka jälkeen aloitimme varsinaisen opetusmateriaalin tuottamisen. Projektin tuotoksena syntyi PowerPoint-ohjelmalla tuotettu opetusmateriaali lapsidiabeetikon omahoidon ohjauksesta.
Opetusmateriaali arvioitiin itsearviointina sekä tilaajalta pyydettiin palautetta, ja kehittämisideoita materiaaliin.
Ehdotamme, että opetusmateriaali tarkistettaisiin ja päivitettäisiin säännöllisesti, koska diabeteksen hoito kehittyy jatkuvasti, jotta tieto olisi ajantasaista. Opintojakson opettaja voisi myös pyytää palautetta opetusmateriaalista opiskelijoilta käytettyään sitä opintojaksolla.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin 1 tyypin diabeteksen oireita ja toteamista, lapsidiabeetikon hoidon tavoitteita ja seurantaa sekä omahoidon osa-alueita. Omahoidon osa-alueessa käsiteltiin verensokerin mittaamista, insuliinihoitoa insuliinikynällä sekä insuliinipumpulla sekä ruokavalion, liikunnan ja sairastumisen merkitystä diabeetikon hoidossa.
Opinnäytetyön tekeminen alkoi marraskuussa 2020, jolloin aiheeksi valikoitui Lapsidiabeetikon omahoidon ohjaus. Opinnäytetyön tilaajan kanssa sovimme, että opetusmateriaali toteutetaan sähköiseen muotoon, jotta sitä voidaan käyttää opintojakson Moodle-pohjassa. Tilaajalta saimme ehdotukset kokonaisuuksista, joita opetusmateriaalissa tulisi käsitellä. Opinnäytetyön tekeminen aloitettiin perehtymällä aiheen teoriatietoon, ja tuottamalla kirjallisuuskatsaus. Opinnäytetyösuunnitelma valmistui helmikuussa 2021, jonka jälkeen aloitimme varsinaisen opetusmateriaalin tuottamisen. Projektin tuotoksena syntyi PowerPoint-ohjelmalla tuotettu opetusmateriaali lapsidiabeetikon omahoidon ohjauksesta.
Opetusmateriaali arvioitiin itsearviointina sekä tilaajalta pyydettiin palautetta, ja kehittämisideoita materiaaliin.
Ehdotamme, että opetusmateriaali tarkistettaisiin ja päivitettäisiin säännöllisesti, koska diabeteksen hoito kehittyy jatkuvasti, jotta tieto olisi ajantasaista. Opintojakson opettaja voisi myös pyytää palautetta opetusmateriaalista opiskelijoilta käytettyään sitä opintojaksolla.