”Olen muun yhteiskunnan kanssa hereillä samaan aikaan”: Hyria säätiön etävalmennus poikkeusaikana kuntoutus- ja valmennuspalveluissa
Auvinen, Minttu; Ervasti, Niina (2021)
Auvinen, Minttu
Ervasti, Niina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105077739
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105077739
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää maaliskuussa 2020 alkaneen etävalmennuksen vaikutuksia asiakkaan elämän- ja arjenhallintaan, selvittää valmennuksen toimivat ja ei-toimivat osat sekä nostaa esille kehittämisideoita tulevaisuutta varten. Opinnäytetyön tutkimuksen kohteena oleva etävalmennus järjestettiin Hyria säätiön kuntoutus- ja valmennuspalveluissa kuntouttavan työtoiminnan asiakkaille Hyvinkään yksiköissä. Kyseessä oli Hyria säätiön ensimmäinen etävalmennus kyseiselle asiakasryhmälle.
Kyseessä on kvalitatiivinen tutkimus. Aineistonkeruu toteutettiin haastattelemalla etävalmennukseen osallistuneita ohjaajia ja asiakkaita. Haastattelut olivat yhtä haastattelua lukuun ottamatta yksilöhaastatteluja. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla.
Tämän opinnäytetyön tutkimukseen perustuen voidaan todeta asiakkaiden hyötyneen etävalmennuksesta. Tuloksista on luettavissa siihen osallistuneiden kokemuksia toimivista ja ei-toimivista osista sekä haastateltavien esille tuomia kehittämisideoita ja toiveita. Opinnäytetyön tutkimuksen tulokset ovat ainakin osittain Hyria säätiön hyödynnettävissä jo nyt sekä jatkossa, niin etä- kuin lähipalveluissa. The purpose and goal of this Bachelor's thesis was to examine the online coaching launched Hyria foundation in March 2020: its potential effects on client's everyday life management and the functional and non-functional aspects of the coaching; and to introduce development ideas for future. The online coaching was arranged in the rehabilitation and coaching services of the Hyria Foundation for the clients of rehabilitative work, in the units of Hyvinkää. This was the first online coaching of Hyria Foundation for that client group.
This thesis is a qualitative study. The data were collected by interviewing councelors and clients who participated in the online coaching. The interviews were individual, except for one. The material was analyzed thematically.
The result of this thesis indicate that the clients have benefited from online coaching. The results presents the participants' experiences of the functional and non-functional aspects, as well as the development ideas and wishes. The results can be utilized at least partly, by the Hyria Foundation both in online and in-person services already now and in the future.
Kyseessä on kvalitatiivinen tutkimus. Aineistonkeruu toteutettiin haastattelemalla etävalmennukseen osallistuneita ohjaajia ja asiakkaita. Haastattelut olivat yhtä haastattelua lukuun ottamatta yksilöhaastatteluja. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla.
Tämän opinnäytetyön tutkimukseen perustuen voidaan todeta asiakkaiden hyötyneen etävalmennuksesta. Tuloksista on luettavissa siihen osallistuneiden kokemuksia toimivista ja ei-toimivista osista sekä haastateltavien esille tuomia kehittämisideoita ja toiveita. Opinnäytetyön tutkimuksen tulokset ovat ainakin osittain Hyria säätiön hyödynnettävissä jo nyt sekä jatkossa, niin etä- kuin lähipalveluissa.
This thesis is a qualitative study. The data were collected by interviewing councelors and clients who participated in the online coaching. The interviews were individual, except for one. The material was analyzed thematically.
The result of this thesis indicate that the clients have benefited from online coaching. The results presents the participants' experiences of the functional and non-functional aspects, as well as the development ideas and wishes. The results can be utilized at least partly, by the Hyria Foundation both in online and in-person services already now and in the future.