Positiiviset ryhmäilmiöt varhaiskasvatuksessa
Liimatta, Petra (2021)
Liimatta, Petra
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105107953
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105107953
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada syvempi ymmärrys varhaiskasvatuksessa esiintyvistä positiivisista ryhmäilmiöistä sekä niiden vaikutuksesta lapsiryhmän arkeen. Lisäksi kiinnostuksen kohteena oli varhaiskasvattajien mahdollisuudet hyödyntää positiivisia ryhmäilmiöitä kasvatus-, ja opetustyössään. Opinnäytetyö on tehty yhteistyössä Seinäjoen kaupungin kanssa ja aineisto kerättiin eräästä seinäjokelaisesta päiväkodista havainnoimalla lapsiryhmän ryhmäilmiöitä ja positiivisen pedagogiikan toteutumista sekä haastattelemalla päiväkodin varhaiskasvattajia aiheeseen liittyen. Haastatteluita kertyi kaiken kaikkiaan 4 ja havainnointeja toteutettiin useampana päivänä.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään varhaiskasvatuksen määritelmää sisältäen lain sekä varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden näkökulman. Lisäksi teoriassa käsitellään positiivista psykologiaa ja positiivista pedagogiikkaa sekä pohditaan niiden merkitystä tämän päivän varhaiskasvatuksessa. Teoriassa määritellään ryhmän rakenne ja avataan ryhmäilmiöiden käsitettä ja yleisimpiä ryhmäilmiöitä tutkimuksen kannalta.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että positiivisia ryhmäilmiöitä esiintyy varhaiskasvatuksessa aktiivisesti, ja ne liittyvät havaintojen perusteella eniten koheesioon sekä prososiaaliseen käyttäytymiseen. Lisäksi ryhmäilmiöitä luodaan kasvattajan toimesta, tietoisesti ja tiedostamatta. Niitä pystytään hyödyntämään kasvatus- ja opetustyössä spontaanisti tilanteiden tullessa vastaan. Positiivinen pedagogiikka näkyy varhaiskasvattajien työotteessa, ja positiivisten ryhmäilmiöiden koettiin sujuvoittavan ryhmän arkea ja toimimista, ja kasvattajilla oli keinoja myös negatiivisten ryhmäilmiöiden kohtaamiseen. Haastatteluissa koettiin, että hyvä tarttuu, ja onnistuneen päivän pohja rakennetaan varhaiskasvatuksen tiimeissä yhteisillä pelisäännöillä.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään varhaiskasvatuksen määritelmää sisältäen lain sekä varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden näkökulman. Lisäksi teoriassa käsitellään positiivista psykologiaa ja positiivista pedagogiikkaa sekä pohditaan niiden merkitystä tämän päivän varhaiskasvatuksessa. Teoriassa määritellään ryhmän rakenne ja avataan ryhmäilmiöiden käsitettä ja yleisimpiä ryhmäilmiöitä tutkimuksen kannalta.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että positiivisia ryhmäilmiöitä esiintyy varhaiskasvatuksessa aktiivisesti, ja ne liittyvät havaintojen perusteella eniten koheesioon sekä prososiaaliseen käyttäytymiseen. Lisäksi ryhmäilmiöitä luodaan kasvattajan toimesta, tietoisesti ja tiedostamatta. Niitä pystytään hyödyntämään kasvatus- ja opetustyössä spontaanisti tilanteiden tullessa vastaan. Positiivinen pedagogiikka näkyy varhaiskasvattajien työotteessa, ja positiivisten ryhmäilmiöiden koettiin sujuvoittavan ryhmän arkea ja toimimista, ja kasvattajilla oli keinoja myös negatiivisten ryhmäilmiöiden kohtaamiseen. Haastatteluissa koettiin, että hyvä tarttuu, ja onnistuneen päivän pohja rakennetaan varhaiskasvatuksen tiimeissä yhteisillä pelisäännöillä.