Att vara en vårdare från ett annat land: Utmaningar i arbetslivet
Isaksson, Maria (2021)
Isaksson, Maria
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105077682
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105077682
Tiivistelmä
Vårt samhälle blir mer och mer mångkulturellt och mångfalden i alla samhällets strukturer blir mer synlig. Att bli kulturellt kompetent när man jobbar inom hälsovårdsbranschen, blir allt viktigare. Syftet med denna studie är att samla upplevelser och erfarenheter av att jobba i en främmande kultur på främmande språk i annorlunda arbetsmiljö. Den kvalitativa forskningsmetoden användes i denna studie. Semistrukturerade intervjuer genomfördes med fyra närvårdare, som hade kommit från fyra olika länder och jobbar inom vården i Finland. Den samlade informationen analyserades i en kvalitativ innehållsanalys på ett deduktivt sätt enligt fem kategorier utgående från Campinha-Bacotes kulturkompetensmodell: cultural desire, cultural knowledge, cultural ancounters, cultural skills och cultural awareness.
Olika kulturer berikar arbetsgemenskapen genom att lära sig av varandra via personliga möten. Men att arbeta på ett främmande språk och med arbetskamrater och patienter från en annan kultur än den egna innebär också utmaningar. Studiens resultat visar att närvårdare, som har kommit från ett annat land, är nöjda med sitt jobb, dock upplevs en del svårigheter på grund av skillnader i kulturell bakgrund. Deltagarna har visat sin vilja att bli en del av den finländska kulturen. De behöver dock betydligt mera kunskap om världsbild, värderingar och traditioner som hör till den kulturen. Our society is becoming more and more multicultural with diversity in all structures of society becoming more visible. To be culturally competent when working in the healthcare industry is becoming increasingly important. The purpose of this study was to gather experiences of working in a foreign culture with a foreign language in a different work environment. The qualitative research method was used for this study. Semi-structured interviews were conducted with four practical nurses who had come from four different countries and were working in healthcare in Finland. The collected information was analyzed in a qualitative content analysis in a deductive way according to five categories based on Campinha-Bacote´s cultural competence model: cultural desire, cultural knowledge, cultural encounters, cultural skills and cultural awareness.
Different cultures enrich the work community by people learning from each other through personal encounters. But to work using foreign language and with co-workers and patients from different cultures also imply challenges. The results of the study show that the nurses who have come from another country are satisfied with their jobs; however, they have faced some difficulties due to differences in cultural background. The participants have demonstrated their desire to become a part of Finnish culture. However, they need much more knowledge about the worldview, values, and traditions of that culture.
Olika kulturer berikar arbetsgemenskapen genom att lära sig av varandra via personliga möten. Men att arbeta på ett främmande språk och med arbetskamrater och patienter från en annan kultur än den egna innebär också utmaningar. Studiens resultat visar att närvårdare, som har kommit från ett annat land, är nöjda med sitt jobb, dock upplevs en del svårigheter på grund av skillnader i kulturell bakgrund. Deltagarna har visat sin vilja att bli en del av den finländska kulturen. De behöver dock betydligt mera kunskap om världsbild, värderingar och traditioner som hör till den kulturen.
Different cultures enrich the work community by people learning from each other through personal encounters. But to work using foreign language and with co-workers and patients from different cultures also imply challenges. The results of the study show that the nurses who have come from another country are satisfied with their jobs; however, they have faced some difficulties due to differences in cultural background. The participants have demonstrated their desire to become a part of Finnish culture. However, they need much more knowledge about the worldview, values, and traditions of that culture.