Sisältöstrategia K-market Aurinkolahteen
Naumanen, Juuso (2021)
Naumanen, Juuso
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105107977
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105107977
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty K-market Aurinkolahteen, joka toimii myös toimeksiantajana opinnäytetyölle. K-market Aurinkolahti on ruokakauppa ja se toimii päivittäistavarakauppa-alalla. Tavoitteena oli tehdä sisältöstrategia suunnitelma K-market Aurinkolahteen ja sisältöstrategian tulisi toimia sisältömarkkinoinnin perustana. Sisältöstrategian päämääränä on antaa suuntaviivat yrityksen markkinointiin sekä selkeyttää parhaita asiakaskohderyhmiä, joille markkinointia halutaan tehdä. Lisäksi sisältöstrategia suunnitelma pitää sisällään kanavat, joissa markkinointi tapahtuu. Opinnäytetyö on tehty vastaamaan K-market Aurinkolahden tarpeita, jonka vuoksi sisältöstrategiasta löytyy myös sisältöjen suunnittelua. Opinnäytetyö on rajattu verkossa tapahtuvaan markkinointiin ja verkossa kanavina toimii sosiaalinen media.
Tämä opinnäytetyö on muodoltaan toiminnallinen. Työ pitää sisällään, katsauksen aihealueeseen, toimeksiantajan esittelyn, tietoperustan, sisältöstrategian ja pohdinnan työn onnistumisesta. Toimeksiantajan esittely kohdassa käydään läpi Keskoa päivittäistavarakauppa puolella ja K-market Aurinkolahtea. Tietoperusta osuudessa on esitelty sisältömarkkinointia ja sen keinoja, sisältöstrategian tekemisen perusteita, asiakaskohderyhmän rakentamista ja markkinointia päivittäistavarakaupassa.
Sisältöstrategia on työn toiminnallinen osuus ja sen tekeminen perustuu työn tietoperustaan. Tässä kohtaa käydään yritystä yleisesti läpi ja sen liiketoimintaa. Tämän jälkeen opinnäytetyössä kuvaillaan yrityksen nykytilanne, jonka jälkeen esitellään luotu sisältöstrategia. Sisältöstrategia pitää sisällään yrityksen tavoitteita, joita halutaan saavuttaa tämän työn avulla. Lisäksi suunnitelmaan sisältyy mittareita, kohderyhmiä, ostajapersoonia, valitut kanavat, joissa toimitaan sekä sisältöjä, joita tuotetaan eri kanaviin.
Opinnäytetyö onnistui hyvin ja se vastaa K-market Aurinkolahden tarpeita. Työstä saatiin suunnitelma sosiaalisen median sisällöntuotantoon ja suuntaviivat siihen, että miten sitä tulisi tehdä. Kohderyhmät selkeytyivät ostajapersoonien avulla ja nykyisin yrityksessä tiedetään entistä paremmin, ketkä ovat parhaita asiakkaita ja keitä halutaan markkinoinnilla tavoittaa. Haluttujen kohderyhmien sisältöjen tuotanto on aloitettu ja sisältöstrategia on otettu käyttöön yrityksessä. Sisältöstrategia suunnitelmaa tullaan tarpeen vaatiessa päivittämään yrityksessä.
Opinnäytetyön aihe valikoitui kiinnostuksen perusteella päivittäistavarakauppa toimialaa kohtaan. Työtä on alettu tekemään tammikuussa 2021 ja valmistunut toukokuussa 2021. Työn suunnitteluprosessi kesti noin kaksi kuukautta, jonka jälkeen tuotosta alettiin työstämään.
Tämä opinnäytetyö on muodoltaan toiminnallinen. Työ pitää sisällään, katsauksen aihealueeseen, toimeksiantajan esittelyn, tietoperustan, sisältöstrategian ja pohdinnan työn onnistumisesta. Toimeksiantajan esittely kohdassa käydään läpi Keskoa päivittäistavarakauppa puolella ja K-market Aurinkolahtea. Tietoperusta osuudessa on esitelty sisältömarkkinointia ja sen keinoja, sisältöstrategian tekemisen perusteita, asiakaskohderyhmän rakentamista ja markkinointia päivittäistavarakaupassa.
Sisältöstrategia on työn toiminnallinen osuus ja sen tekeminen perustuu työn tietoperustaan. Tässä kohtaa käydään yritystä yleisesti läpi ja sen liiketoimintaa. Tämän jälkeen opinnäytetyössä kuvaillaan yrityksen nykytilanne, jonka jälkeen esitellään luotu sisältöstrategia. Sisältöstrategia pitää sisällään yrityksen tavoitteita, joita halutaan saavuttaa tämän työn avulla. Lisäksi suunnitelmaan sisältyy mittareita, kohderyhmiä, ostajapersoonia, valitut kanavat, joissa toimitaan sekä sisältöjä, joita tuotetaan eri kanaviin.
Opinnäytetyö onnistui hyvin ja se vastaa K-market Aurinkolahden tarpeita. Työstä saatiin suunnitelma sosiaalisen median sisällöntuotantoon ja suuntaviivat siihen, että miten sitä tulisi tehdä. Kohderyhmät selkeytyivät ostajapersoonien avulla ja nykyisin yrityksessä tiedetään entistä paremmin, ketkä ovat parhaita asiakkaita ja keitä halutaan markkinoinnilla tavoittaa. Haluttujen kohderyhmien sisältöjen tuotanto on aloitettu ja sisältöstrategia on otettu käyttöön yrityksessä. Sisältöstrategia suunnitelmaa tullaan tarpeen vaatiessa päivittämään yrityksessä.
Opinnäytetyön aihe valikoitui kiinnostuksen perusteella päivittäistavarakauppa toimialaa kohtaan. Työtä on alettu tekemään tammikuussa 2021 ja valmistunut toukokuussa 2021. Työn suunnitteluprosessi kesti noin kaksi kuukautta, jonka jälkeen tuotosta alettiin työstämään.