Vuokravälitysalan yrityksen markkinointiviestintäsuunnitelma
Järvenpää, Milla (2021)
Järvenpää, Milla
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105107985
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105107985
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää ja parantaa toimeksiantoyrityksen markkinointiviestintää. Ensimmäisenä tavoitteena opinnäytetyössä oli perehtyä markkinointiviestinnän suunnitteluprosessin eri vaiheisiin. Toisena tavoitteena oli perehtyä valittuihin markkinointiviestinnän keinoihin. Viimeisenä tavoitteena oli luoda toimeksiantajayritykselle markkinointiviestintäsuunnitelma. Markkinointiviestintäsuunnitelman tulee olla käytännöllinen ja helposti toteutettavissa sekä tarvittaessa sovellettavissa esimerkiksi toimeksiantoyrityksen muihin toimipisteisiin sopivaksi. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään läpi markkinointiviestinnän suunnitteluprosessia ja sen vaihteita sekä markkinointiviestinnän eri keinoja. Markkinointiviestinnän suunnitteluprosessin vaihteet ovat tilanneanalyysit, tavoitteiden, kohderyhmien ja budjetin määrittely, markkinointiviestinnän keinojen valinta, suunnittelu, organisointi ja aikataulutus sekä seuranta ja arviointi. Markkinointiviestinnän keinoista teoriaosuudessa käsitellään ne keinot, jotka ovat toimeksiantoyrityksen markkinointiviestinnän kannalta kannattavimmat ja tärkeimmät. Teoriaosuuden pohjalta toimeksiantoyritykselle laadittiin markkinointiviestintäsuunnitelma, jossa hyödynnetään valittuja markkinointiviestinnän keinoja. Keinoiksi valittiin henkilökohtainen myyntityö, sosiaalisen median kanavat Facebook ja Instagram, lehtimainonta sekä suoramainonta, verkkosivut, hakukonemarkkinointi, suhdetoiminta ja myynninedistäminen. Markkinointiviestinnän suunnittelemisen ja aikatauluttamisen tueksi laadittiin markkinoinnin vuosikello, jonka avulla suunnitteleminen ja aikataulussa pysyminen on helpompaa.