Vastaanotto- ja laaduntarkastusjärjestelmän kehittäminen
Liljegren, Petri (2021)
Liljegren, Petri
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105108024
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105108024
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimineella Oilon Oy:llä oli tarvetta vastaanotto- ja laaduntarkastusjärjestelmän kehittämiselle ja näiden toimintojen läpikäynnille. Haluttiin kartoittaa mahdollisuutta toiminnan kehittämiseen ja parantamiseen ja samalla saada laatu pysymään korkealla tasolla
Työssä oli tavoitteena saada kartoitettua viallisten komponenttien havaittavuutta, sekä selvittää mahdollisuutta nimikkeiden ja toimittajien parempaan seurantaan. Tarkastustoiminnan vaatimia edellytyksiä ja viallisten komponenttien käsittelyä haluttiin myös käydä läpi. Yhtenä osana työssä oli luoda tarkastuskriteerit ja tarkastusohje laaduntarkastuksen avuksi ja toiminnan selkeyttämiseksi.
Tavaran vastaanoton ja laaduntarkastuksen nykyinen tila kartoitettiin ja yksiköille suoritettiin kysely, mitä täydennettiin henkilöstön kanssa käydyillä keskusteluilla. Kerätyn tiedon ja havaintojen perusteella saatiin selville toimintaa hankaloittavia puutteita ja epäkohtia työskentelytiloista, järjestelmästä ja toimintatavoista. Näihin esille tulleisiin ongelmiin mietittiin ratkaisuja ja tehtiin kehitysehdotukset. Lisäksi laaduntarkastukseen laadittiin ohjeistus tarkastustoiminnan tueksi.
Saatujen tulosten ja tehtyjen kehitysehdotusten avulla on mahdollista kehittää ja viedä tavaran vastaanoton, sekä laaduntarkastuksen toimintoja parempaan ja toimivampaan suuntaan.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimineella Oilon Oy:llä oli tarvetta vastaanotto- ja laaduntarkastusjärjestelmän kehittämiselle ja näiden toimintojen läpikäynnille. Haluttiin kartoittaa mahdollisuutta toiminnan kehittämiseen ja parantamiseen ja samalla saada laatu pysymään korkealla tasolla
Työssä oli tavoitteena saada kartoitettua viallisten komponenttien havaittavuutta, sekä selvittää mahdollisuutta nimikkeiden ja toimittajien parempaan seurantaan. Tarkastustoiminnan vaatimia edellytyksiä ja viallisten komponenttien käsittelyä haluttiin myös käydä läpi. Yhtenä osana työssä oli luoda tarkastuskriteerit ja tarkastusohje laaduntarkastuksen avuksi ja toiminnan selkeyttämiseksi.
Tavaran vastaanoton ja laaduntarkastuksen nykyinen tila kartoitettiin ja yksiköille suoritettiin kysely, mitä täydennettiin henkilöstön kanssa käydyillä keskusteluilla. Kerätyn tiedon ja havaintojen perusteella saatiin selville toimintaa hankaloittavia puutteita ja epäkohtia työskentelytiloista, järjestelmästä ja toimintatavoista. Näihin esille tulleisiin ongelmiin mietittiin ratkaisuja ja tehtiin kehitysehdotukset. Lisäksi laaduntarkastukseen laadittiin ohjeistus tarkastustoiminnan tueksi.
Saatujen tulosten ja tehtyjen kehitysehdotusten avulla on mahdollista kehittää ja viedä tavaran vastaanoton, sekä laaduntarkastuksen toimintoja parempaan ja toimivampaan suuntaan.