Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

"Meillä on niin hyvä ryhmähenki, et me halutaan kaikki samaan työpaikkaan" : lähihoitajaopiskelijoiden kokemuksia ryhmäytymispäivästä

Koponen, Erja (2012)

 
Avaa tiedosto
Koponen Erja.pdf (327.0Kt)
Lataukset: 


Koponen, Erja
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112316140
Tiivistelmä
Tässä kehittämishankkeessa tarkasteltiin elämyspedagogiikan soveltuvuutta ryhmäyttämisen menetelmänä. Elämyspedagoginen toiminta eri muodoissaan on tullut suosituksi yhteiskunnan eri toiminta-alueilla. Oppilaitokset ovat kehit-täneet elämyspedagogista toimintaa ryhmäyttämisen menetelmänä runsaasti eri puolilla Suomea. Useissa oppilaitoksissa on tullut vakiintuneeksi tavaksi viettää yksi päivä alkavien ryhmien kanssa luonnossa poissa oppilaitokselta tehden erilaisia toiminnallisia tehtäviä.

Ryhmäyttämisen tärkeys opintojen alussa on tärkeä turvallisen ryhmän raken-tamiseksi ja opiskelijoiden viihtyvyyden parantamiseksi. Turvallisessa ryhmässä jokainen tulee hyväksytyksi omana itsenään. Ryhmän toimintaan vaikuttaa keskeisesti koheesio. Koheesiolla tarkoitetaan ryhmän kiinteyttä, yhteenkuuluvuuden tunnetta. Onnistuneella ryhmäyttämisellä pystytään vahvistamaan ryhmän koheesiota, ja sen seurauksena ryhmän jäsenet sitoutuvat paremmin ryhmään, toisiinsa ja ryhmän tavoitteisiin, joten opintojen keskeytyksetkin vähenevät.

Tässä kehittämishankkeessa tarkasteltiin yhtä elämyspedagogisin menetelmin toteutettua retkipäivää ryhmäyttämisen menetelmänä. Kehittämishankkeen tarkoituksena oli opiskelijoille suunnatun kyselyn avulla lisätä ymmärrystä siitä, miten opiskelijat olivat kokeneet ryhmäytymispäivän vaikutukset omassa ryh-mässään ja sen toiminnassa.

Opiskelijakyselyn (N=16) tulokset vahvistivat sitä näkemystä, että toiminnallisin menetelmin toteutettu ryhmäytymispäivä vahvistaa ryhmän koheesiota ja sitou-tumista ryhmään ja sen tavoitteisiin. Kyselyn tulosten perusteella ryhmäyttämistä on jatkossa kehitettävä opiskelijoiden toiveet huomioon ottaen. Samoin opintojen keskeytyksiä ja niiden syitä on jatkossa analysoitava tarkemmin.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste