"Meillä on niin hyvä ryhmähenki, et me halutaan kaikki samaan työpaikkaan" : lähihoitajaopiskelijoiden kokemuksia ryhmäytymispäivästä
Koponen, Erja (2012)
Koponen, Erja
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112316140
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112316140
Tiivistelmä
Tässä kehittämishankkeessa tarkasteltiin elämyspedagogiikan soveltuvuutta ryhmäyttämisen menetelmänä. Elämyspedagoginen toiminta eri muodoissaan on tullut suosituksi yhteiskunnan eri toiminta-alueilla. Oppilaitokset ovat kehit-täneet elämyspedagogista toimintaa ryhmäyttämisen menetelmänä runsaasti eri puolilla Suomea. Useissa oppilaitoksissa on tullut vakiintuneeksi tavaksi viettää yksi päivä alkavien ryhmien kanssa luonnossa poissa oppilaitokselta tehden erilaisia toiminnallisia tehtäviä.
Ryhmäyttämisen tärkeys opintojen alussa on tärkeä turvallisen ryhmän raken-tamiseksi ja opiskelijoiden viihtyvyyden parantamiseksi. Turvallisessa ryhmässä jokainen tulee hyväksytyksi omana itsenään. Ryhmän toimintaan vaikuttaa keskeisesti koheesio. Koheesiolla tarkoitetaan ryhmän kiinteyttä, yhteenkuuluvuuden tunnetta. Onnistuneella ryhmäyttämisellä pystytään vahvistamaan ryhmän koheesiota, ja sen seurauksena ryhmän jäsenet sitoutuvat paremmin ryhmään, toisiinsa ja ryhmän tavoitteisiin, joten opintojen keskeytyksetkin vähenevät.
Tässä kehittämishankkeessa tarkasteltiin yhtä elämyspedagogisin menetelmin toteutettua retkipäivää ryhmäyttämisen menetelmänä. Kehittämishankkeen tarkoituksena oli opiskelijoille suunnatun kyselyn avulla lisätä ymmärrystä siitä, miten opiskelijat olivat kokeneet ryhmäytymispäivän vaikutukset omassa ryh-mässään ja sen toiminnassa.
Opiskelijakyselyn (N=16) tulokset vahvistivat sitä näkemystä, että toiminnallisin menetelmin toteutettu ryhmäytymispäivä vahvistaa ryhmän koheesiota ja sitou-tumista ryhmään ja sen tavoitteisiin. Kyselyn tulosten perusteella ryhmäyttämistä on jatkossa kehitettävä opiskelijoiden toiveet huomioon ottaen. Samoin opintojen keskeytyksiä ja niiden syitä on jatkossa analysoitava tarkemmin.
Ryhmäyttämisen tärkeys opintojen alussa on tärkeä turvallisen ryhmän raken-tamiseksi ja opiskelijoiden viihtyvyyden parantamiseksi. Turvallisessa ryhmässä jokainen tulee hyväksytyksi omana itsenään. Ryhmän toimintaan vaikuttaa keskeisesti koheesio. Koheesiolla tarkoitetaan ryhmän kiinteyttä, yhteenkuuluvuuden tunnetta. Onnistuneella ryhmäyttämisellä pystytään vahvistamaan ryhmän koheesiota, ja sen seurauksena ryhmän jäsenet sitoutuvat paremmin ryhmään, toisiinsa ja ryhmän tavoitteisiin, joten opintojen keskeytyksetkin vähenevät.
Tässä kehittämishankkeessa tarkasteltiin yhtä elämyspedagogisin menetelmin toteutettua retkipäivää ryhmäyttämisen menetelmänä. Kehittämishankkeen tarkoituksena oli opiskelijoille suunnatun kyselyn avulla lisätä ymmärrystä siitä, miten opiskelijat olivat kokeneet ryhmäytymispäivän vaikutukset omassa ryh-mässään ja sen toiminnassa.
Opiskelijakyselyn (N=16) tulokset vahvistivat sitä näkemystä, että toiminnallisin menetelmin toteutettu ryhmäytymispäivä vahvistaa ryhmän koheesiota ja sitou-tumista ryhmään ja sen tavoitteisiin. Kyselyn tulosten perusteella ryhmäyttämistä on jatkossa kehitettävä opiskelijoiden toiveet huomioon ottaen. Samoin opintojen keskeytyksiä ja niiden syitä on jatkossa analysoitava tarkemmin.
