Koronakriisin vaikutus Kamux Oyj:n liiketoimintaan
Granfors, Marcus (2021)
Granfors, Marcus
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105108107
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105108107
Tiivistelmä
Tutkimuksen lähtökohtana on käydä läpi, kuinka koronakriisi on vaikuttanut Kamux Oyj:n liiketoimintaan. Tarkastelu tehdään lähtökohtaisesti vapaasti saatavaa aineistoa hyödyntäen ja yrityksen omia julkilausuntoja käyttäen.
Yrityksen arvonmäärittämiseen on käytetty CAPM-mallia, erilaisia tunnuslukuja, kuten P/E, EBIT, ROI, ROE ja omavaraisuusastetta. Tämän lisäksi on tarkasteltu tutkielman yritystä strategisen analysoinnin pohjalta vahvasti painottuen liiketoiminnan analysointiin.
Autokaupasta keskitytään markkinapaikkoihin, joissa Kamux harjoittaa liiketoimintaa, eli Suomeen, Ruotsiin ja Saksaan. Näistä on otettu kuukausittaisia tilastoja, joista käy ilmi, että myytyjen ajoneuvojen määrä laski huomattavasti jokaisessa maassa maaliskuussa ja huhtikuussa 2020. Tilastot näyttävät numeraalisesti kuinka nopeasti käytettyjen ajoneuvojen kauppa toipui ja teki uusia myyntiennätyksiä kesällä 2020.
Osakemarkkinoiden kokonaisvaltaisella tarkastelulla hyödynnettiin tieteellisiä artikkeleita, jotka keskittyivät, joko vertaamaan osakkeita tartuntojen määrään tai minkä suuruuden yhtiöt toipuivat parhaiten koronakriisin shokista. Osakemarkkinan lasku korreloi lyhyellä aikavälillä tartuntojen määrien kanssa. Osakemarkkinat kokonaisuudessaan laskivat nopeasti ja osa toipui yhtä nopeasti. Varsinkin isoimman kokoluokan yhtiöt selvisivät parhaiten alustavasta laskusta.
Kamux keskittyi varjelemaan kassavarojaan kriisin alkuvaiheessa ja keskitti hankintaprosessinsa. Tämän johdosta he ostivat varmasti kaupaksi meneviä ajoneuvoja. Yhtiö kuitenkin pystyi myymään ajoneuvoja digitaalisia kanavia käyttäen. Kesällä yhtiö teki myyntiennätyksen myydyissä ajoneuvoissa ja koko vuoden osalta myös. Bruttokatteista tingittiin maalis-huhtikuussa ja kesän jälkeen bruttokate kasvoi kvartaalista toiseen. Saksassa on myymälät jouduttu sulkemaan kriisin alkuvaiheessa ja vuoden lopulla 2020. Maiden hallitusten koronatoimet vaikuttavat usein negatiivisesti yhtiön toimintaan.
Kamuxin kilpailijat ovat kokeneet vastaavanlaisia kolhuja liiketoimintaansa lyhyellä aikavälillä. Monet paransivat tuloksiaan, vaikka kriisi vaikutti negatiivisesti alkuvuonna yhtiöiden tuloksiin. Kilpailukenttä on haastava, tosin Kamuxin uudella strategialla on tarkoitus hakea kovempaa kasvua etenkin Ruotsissa ja Saksassa, jossa yhtiöllä on markkinaosuutta voitettavana helpommin kuin kotimaassaan Suomessa.
Kamux paransi tulostaan merkittävästi huolimatta vaikeasta vuodesta. Yhtiö lanseerasi kunnianhimoisemman strategian kaudelle 2021–2023, jolla yhtiön on tarkoitus melkein tuplata liikevaihtonsa nykyisestä. Yhtiön pörssitaipale näyttää valoisalta ja Kamux on osoittanut kestävyytensä liiketoiminnallisesti.
Yrityksen arvonmäärittämiseen on käytetty CAPM-mallia, erilaisia tunnuslukuja, kuten P/E, EBIT, ROI, ROE ja omavaraisuusastetta. Tämän lisäksi on tarkasteltu tutkielman yritystä strategisen analysoinnin pohjalta vahvasti painottuen liiketoiminnan analysointiin.
Autokaupasta keskitytään markkinapaikkoihin, joissa Kamux harjoittaa liiketoimintaa, eli Suomeen, Ruotsiin ja Saksaan. Näistä on otettu kuukausittaisia tilastoja, joista käy ilmi, että myytyjen ajoneuvojen määrä laski huomattavasti jokaisessa maassa maaliskuussa ja huhtikuussa 2020. Tilastot näyttävät numeraalisesti kuinka nopeasti käytettyjen ajoneuvojen kauppa toipui ja teki uusia myyntiennätyksiä kesällä 2020.
Osakemarkkinoiden kokonaisvaltaisella tarkastelulla hyödynnettiin tieteellisiä artikkeleita, jotka keskittyivät, joko vertaamaan osakkeita tartuntojen määrään tai minkä suuruuden yhtiöt toipuivat parhaiten koronakriisin shokista. Osakemarkkinan lasku korreloi lyhyellä aikavälillä tartuntojen määrien kanssa. Osakemarkkinat kokonaisuudessaan laskivat nopeasti ja osa toipui yhtä nopeasti. Varsinkin isoimman kokoluokan yhtiöt selvisivät parhaiten alustavasta laskusta.
Kamux keskittyi varjelemaan kassavarojaan kriisin alkuvaiheessa ja keskitti hankintaprosessinsa. Tämän johdosta he ostivat varmasti kaupaksi meneviä ajoneuvoja. Yhtiö kuitenkin pystyi myymään ajoneuvoja digitaalisia kanavia käyttäen. Kesällä yhtiö teki myyntiennätyksen myydyissä ajoneuvoissa ja koko vuoden osalta myös. Bruttokatteista tingittiin maalis-huhtikuussa ja kesän jälkeen bruttokate kasvoi kvartaalista toiseen. Saksassa on myymälät jouduttu sulkemaan kriisin alkuvaiheessa ja vuoden lopulla 2020. Maiden hallitusten koronatoimet vaikuttavat usein negatiivisesti yhtiön toimintaan.
Kamuxin kilpailijat ovat kokeneet vastaavanlaisia kolhuja liiketoimintaansa lyhyellä aikavälillä. Monet paransivat tuloksiaan, vaikka kriisi vaikutti negatiivisesti alkuvuonna yhtiöiden tuloksiin. Kilpailukenttä on haastava, tosin Kamuxin uudella strategialla on tarkoitus hakea kovempaa kasvua etenkin Ruotsissa ja Saksassa, jossa yhtiöllä on markkinaosuutta voitettavana helpommin kuin kotimaassaan Suomessa.
Kamux paransi tulostaan merkittävästi huolimatta vaikeasta vuodesta. Yhtiö lanseerasi kunnianhimoisemman strategian kaudelle 2021–2023, jolla yhtiön on tarkoitus melkein tuplata liikevaihtonsa nykyisestä. Yhtiön pörssitaipale näyttää valoisalta ja Kamux on osoittanut kestävyytensä liiketoiminnallisesti.