Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Yleisen edunvalvojan vahingonkorvausvastuu

Elo, Joonas (2021)

Avaa tiedosto
Elo_Joonas.pdf (398.9Kt)
Lataukset: 


Elo, Joonas
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105108126
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten edunvalvottavalle eli päämiehelle korvataan taloudellinen vahinko, joka on aiheutunut yleisen edunvalvojan toimesta. Tehtävänä oli myös selkeyttää, miten korvausmenettely etenee konkreettisesti viranomaisten toiminnassa. Tavoitteena oli parantaa tekijän ammattiosaamista edunvalvontasihteerin virassa sekä selkeyttää korvausmenettelyyn vaikuttavia tekijöitä.

Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä hyödynnettiin lainopillista tutkimusta, jonka avulla selvitettiin, miten nykyisen lainsäädännön mukaan vahinko korvataan päämiehelle. Holhoustoimi- ja vahingonkorvauslain lisäksi laki valtion vahingonkorvaustoiminnasta oli merkittävä lähde opinnäytetyössä. Lainsäädännön ohella tärkeimpiä lähteitä olivat lainvalmisteluaineistot, oikeuskirjallisuus sekä oikeuskäytäntö.

Yleisen edunvalvojan virassa aiheutuneet vahingot tavallisesti realisoituvat taloudellisena vahinkona päämiehelle. Holhoustoimilain mukaan edunvalvoja vastaa tuottamastaan vahingosta, mutta tosiasiallinen korvausmenettely eroaa siitä, mitä holhoustoimilaissa säädetään. Yleinen edunvalvoja ei ole ensisijaisesti korvausvastuussa, mikäli vahinkoa ei olla aiheutettu tahallisesti. Työnantajan tulee korvata päämiehelle aiheutunut vahinko isännänvastuun perusteella. Vahinkojen korvaamisesta päättää Valtiokonttori, jonne edunvalvoja lähettää korvaushakemuksen. Tutkimuksessa ilmeni edunvalvontatoimistojen korvausmenettelyn poikkeavan Valtiokonttorin tavallisesta korvausmenettelystä.

Nopeutetussa korvausmenettelyssä ei erikseen kuulla viranomaista, jonka toimialueella vahinko on tapahtunut. Lain valmisteluaineistoissa ilmeni kuulemisen olevan tarpeetonta, mikäli Valtiokonttorille selvitetään vahingon aiheuttaneet tekijät hakemuksen yhteydessä. Kuulemisen korvaa edunvalvojan esimiehen puoltolausuma, jossa voidaan ottaa kantaa vahingon syntytekijöihin sekä edunvalvojan vahingontuottamukseen. Vahingon aiheuttaneen viranomaisen oikeusturva ei heikkene, koska sillä on mahdollisuus tulla kuulluksi puoltolausuman muodossa. Nykyinen menettely ajaa myös päämiehen etua, sillä hänellä on mahdollisuus saada virkamiehen tuottamasta vahingosta korvaus tavallista nopeammin.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste