Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Recreating a Unity game project in a 3D HTML5 WebGL environment. : Research and comparison of 3D capable HTML5 WebGL game engines.

Järvilä, Mikko (2021)

 
Avaa tiedosto
Jarvila_Mikko.pdf (3.346Mt)
Lataukset: 


Järvilä, Mikko
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104265803
Tiivistelmä
The objective stemmed from the assigner’s desire to find an alternative for Unity game engine -based projects in a 3D HTML5 environment. The goal was to find an engine candidate that provides the necessary functionalities, tools and performance required to recreate existing Unity-based hyper-casual productions within the HTML5 environment in 3D. This was done by firstly selecting a larger group of candidates based on a set of criteria provided by the assigner, for example restrictions regarding the scripting language, availability of the source code and the general LTS (long-term support) expectable from the chosen candidate, and then by comparing and weighing the aspects of each candidate, as well as comparing them with each other, and then selecting the most promising engine solution from among them. With the chosen engine solution, a demo project was then created. The goal of the demo project was to recreate an existing Unity-based hyper-casual game developed by the assigner with the chosen engine. The point of this was to gauge the practical capabilities, as well as differences, of the chosen engine compared to Unity. As could be expected, some discrepancies between the advertised and researched capabilities of the chosen engine solution and its practical usage could be found in the process of recreating the chosen hyper-casual game. Certain development hampering key differences also arose during the re-creation portion, which impacted the performance and visual fidelity of the remade game compared to the original hyper-casual Unity production. While capable in its own terms and environment, certain aspects of the chosen engine left open to discussion and consideration whether it truly should be used in the fast-paced development cycles of hyper-casual games.
 
Työn lähtökohdat perustuivat toimeksiantajan toiveeseen ja tarpeeseen löytää vaihtoehto
Unity -pelimoottorille 3D HTML5 -kohdeympäristöön toteutettaville projekteille. Päämääränä oli löytää pelimoottoriehdokas kyseiseen ympäristöön toiminnallisuuksilla, työkaluilla sekä suorituskyvyllä jotka vaaditaan uudelleentuottamaan olemassa olevia hyperkasuaalituotantoja kyseissä HTML5 -ympäristössä. Työn ensiaskel oli kerätä valikoima toimeksiantajan kandidaatille antaman kriteeristön täyttäviä moottoriehdoikkaita näihin kriteereihin lukeutuessa mm. kandidaatin käyttämä ohjelmointikieli, tämän lähdekoodin saatavuus ja uudelleenkäytettävyys, sekä kandidaatilta odotettava pitkäaikaistuki. Tämän jälkeen kandidaatteja kriteeristön valossa tutkien, punniten sekä toisiinsa vertaillen, näistä valittiin yksi kriteerit parhaiten täyttävä pelimoottori. Tämä jälkeen kyseistä moottoria käyttäen luotiin tämän käytännön kyvykkyyksiä havainnollistava peliprojekti, jonka tarkoituksena oli uudelleen luoda toimeksiantajan olemassa oleva, Unity-pohjainen hyperkasuaalipeliprojekti. Uudelleenluomisprojektin tarkoituksena oli myös peilata valikoituneen kandidaatin eroja Unity-pelimoottoriin nähden. Kuten odottaa saattoi, esitutkimuksesta ja -testauksesta huolimatta eriäväisyyksiä valikoituneen pelimoottorin käytännön ja tämän mainostettujen ominaisuuksien välillä löytyi projektin tekovaiheiden aikana, kuten myös erinäisiä uudelleenkehittämistyötä haittaavia avaineroja valitun moottorin sekä Unityn välillä.
Vaikkakin kykeneväinen omassa ympäristössään ja omilla ehdoillaan, tietyt ominaisuudet
valitussa moottorissa jättivät avoimeksi kysymyksen siitä, tulisiko kyseistä moottoria kuitenkaan hyödyntää lähtökohtaisesti nopeatempoisessa hyperkasuaalipelikehityksessä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste