Omaohjaajatyöskentelyn tukeminen lastensuojelulaitoksessa : Lapsen kansion ja menetelmäkansion kehittäminen
Tampsi, Anniina (2021)
Tampsi, Anniina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105108086
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105108086
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää lastensuojelun omaohjaajatyöskentelyyn soveltuva työskentelymenetelmä. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään lastensuojeluun liittyviä asioita, kuten lainsäädäntöä, sijaishuoltoa ja lastensuojelulaitoksen erityispiirteitä, omaohjaajatyöskentelyä sekä lapsen osallisuutta. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Etelä-Pohjanmaalla sijaitsevan lastensuojelulaitoksen kanssa.
Toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena kehitettiin Lapsen kansio -työmenetelmä sekä sen tueksi menetelmäkansio. Kehitetyn työmenetelmän tarkoituksena on auttaa omaohjaajia luottamuksellisen suhteen luomisessa lapseen sekä lisätä asiakkaana olevien lasten osallisuutta. Lapsen kansio -menetelmän tueksi kerätyn menetelmäkansion tavoitteena oli edistää ohjaajien menetelmäosaamista ja sitä kautta heidän valmiuksiaan työskennellä tavoitteellisesti ja johdonmukaisesti omaohjaajina.
Lapsen kansio -menetelmä antaa omaohjaajille vapaat kädet kansion sisällön suunnitteluun, mutta kansion keräämisen ohjeistuksessa annetaan esimerkkejä asioista, joita kansioon voidaan kerätä. Tärkeää on, että lapsi saa itse päättää kansion sisällöstä. Lapsen kansioon voidaan kerätä menetelmäkansion materiaaleja sekä esimerkiksi piirroksia, valokuvia ja kirjoituksia.
Lapsen kansio -menetelmä jäsenneltiin ja menetelmäkansio kerättiin itsenäisesti, mutta työyhteisötahon ohjaajat antoivat haastattelun ja kyselylomakkeen kautta arvionsa tuotoksista. Aineistoa kerääntyi yhden haastattelun ja kuuden kyselylomake vastauksen verran. Aineisto analysoitiin teemoittelulla. Arviot Lapsen kansio -menetelmästä jäivät suppeiksi, mutta menetelmäkansioon liittyvät kokemukset olivat positiivisia. Johtopäätökset kytkettiin alussa esitettyyn teoriatietoon. Lapsen kansio -menetelmällä on mahdollisuudet toimia omaohjaajien tukena, jos se pääsee aktiiviseen käyttöön. Arviot kerätystä menetelmäkansiosta tukivat ajatusta sen hyödyistä ohjaajien menetelmäosaamiseen.
Toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena kehitettiin Lapsen kansio -työmenetelmä sekä sen tueksi menetelmäkansio. Kehitetyn työmenetelmän tarkoituksena on auttaa omaohjaajia luottamuksellisen suhteen luomisessa lapseen sekä lisätä asiakkaana olevien lasten osallisuutta. Lapsen kansio -menetelmän tueksi kerätyn menetelmäkansion tavoitteena oli edistää ohjaajien menetelmäosaamista ja sitä kautta heidän valmiuksiaan työskennellä tavoitteellisesti ja johdonmukaisesti omaohjaajina.
Lapsen kansio -menetelmä antaa omaohjaajille vapaat kädet kansion sisällön suunnitteluun, mutta kansion keräämisen ohjeistuksessa annetaan esimerkkejä asioista, joita kansioon voidaan kerätä. Tärkeää on, että lapsi saa itse päättää kansion sisällöstä. Lapsen kansioon voidaan kerätä menetelmäkansion materiaaleja sekä esimerkiksi piirroksia, valokuvia ja kirjoituksia.
Lapsen kansio -menetelmä jäsenneltiin ja menetelmäkansio kerättiin itsenäisesti, mutta työyhteisötahon ohjaajat antoivat haastattelun ja kyselylomakkeen kautta arvionsa tuotoksista. Aineistoa kerääntyi yhden haastattelun ja kuuden kyselylomake vastauksen verran. Aineisto analysoitiin teemoittelulla. Arviot Lapsen kansio -menetelmästä jäivät suppeiksi, mutta menetelmäkansioon liittyvät kokemukset olivat positiivisia. Johtopäätökset kytkettiin alussa esitettyyn teoriatietoon. Lapsen kansio -menetelmällä on mahdollisuudet toimia omaohjaajien tukena, jos se pääsee aktiiviseen käyttöön. Arviot kerätystä menetelmäkansiosta tukivat ajatusta sen hyödyistä ohjaajien menetelmäosaamiseen.