Neuropsykiatrisesti oireilevan lapsen toiminnanohjauksen tukeminen kouluympäristöä muokkaamalla
Ahopelto, Sarianna; Mäkinen, Terhi (2021)
Ahopelto, Sarianna
Mäkinen, Terhi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105108066
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105108066
Tiivistelmä
Suomalaisen kouluympäristön integroinnin ja muokkaamisen seurauksena peruskoululaisten tehostetun ja moniammatillisen tuen määrä kasvaa koko ajan. Toimintaterapiassa todetaan lapsen
toiminnanohjauksen olevan tiiviisti yhteydessä oppimisympäristöön sekä lapsen oppimiseen. Lisäksi uudistukset opetussuunnitelmassa tuo koulun arkeen jatkuvia muutospaineita. Myös yhteiskunnan vaatimukset lasten itseohjautuvuutta ja toiminnanohjausta kohtaan lisääntyy. Toimintaterapian asiakasryhmänä kasvaa neuropsykiatrisesti oireilevien lasten määrä, joilla on
toiminnanohjauksen haasteita.
Opinnäytetyön tiedonhaun tuloksena löydetyistä artikkeleista saatiin tietoa, joissa käsiteltiin neuropsykiatrisesti oireilevan lapsen toiminnanohjausta. Tutkimuksen tuloksissa tarkasteltiin ympäristön elementtien muokkaamisen vaikutuksia neuropsykiatrisesti oireilevan lapsen toiminnanohjaukseen. Opinnäytetyöprosessin tavoitteena oli selvittää, voidaanko neuropsykiatrisesti oireilevan
lapsen toiminnanohjausta tukea kouluympäristöä muokkaamalla. Menetelmäksi valittiin integroiva kirjallisuuskatsaus ja aineiston analysoinnissa käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä.
Tutkimustuloksissa löydettiin vastauksia ympäristöllisten fyysisten ja ympäristöllisten sosiaalisten
tilannesidonnaisten elementtien muokkaamisesta. Ympäristön muokkaamisen avulla tuettiin neuropsykiatrisesti oireilevan lapsen toiminnanohjauksen kehittymistä. Johtopäätöksissä todettiin
TMO-mallin soveltuvan toimintaterapiassa käytettäväksi malliksi, jolla tuettiin neuropsykiatrisesti
oireilevan lapsen toiminnanohjauksen kehittymistä.
toiminnanohjauksen olevan tiiviisti yhteydessä oppimisympäristöön sekä lapsen oppimiseen. Lisäksi uudistukset opetussuunnitelmassa tuo koulun arkeen jatkuvia muutospaineita. Myös yhteiskunnan vaatimukset lasten itseohjautuvuutta ja toiminnanohjausta kohtaan lisääntyy. Toimintaterapian asiakasryhmänä kasvaa neuropsykiatrisesti oireilevien lasten määrä, joilla on
toiminnanohjauksen haasteita.
Opinnäytetyön tiedonhaun tuloksena löydetyistä artikkeleista saatiin tietoa, joissa käsiteltiin neuropsykiatrisesti oireilevan lapsen toiminnanohjausta. Tutkimuksen tuloksissa tarkasteltiin ympäristön elementtien muokkaamisen vaikutuksia neuropsykiatrisesti oireilevan lapsen toiminnanohjaukseen. Opinnäytetyöprosessin tavoitteena oli selvittää, voidaanko neuropsykiatrisesti oireilevan
lapsen toiminnanohjausta tukea kouluympäristöä muokkaamalla. Menetelmäksi valittiin integroiva kirjallisuuskatsaus ja aineiston analysoinnissa käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä.
Tutkimustuloksissa löydettiin vastauksia ympäristöllisten fyysisten ja ympäristöllisten sosiaalisten
tilannesidonnaisten elementtien muokkaamisesta. Ympäristön muokkaamisen avulla tuettiin neuropsykiatrisesti oireilevan lapsen toiminnanohjauksen kehittymistä. Johtopäätöksissä todettiin
TMO-mallin soveltuvan toimintaterapiassa käytettäväksi malliksi, jolla tuettiin neuropsykiatrisesti
oireilevan lapsen toiminnanohjauksen kehittymistä.