Yhteistyön kehittäminen toimijoiden välillä yläkoululeirityksessä : case Pajulahti
Väisänen, Katja (2021)
Väisänen, Katja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105118164
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105118164
Tiivistelmä
Tämä kehittämistyö syntyi tarpeesta luoda toimintatapoja, joiden avulla yläkoululeirityksessä tapahtuva valmennus ja urheilijaksi kasvamisen kokonaisuus saataisiin tuotua myös päivittäisvalmennukseen ja tehostettua ”urheilijan hyvä päivä” -ajattelua ja kotiharjoittelun laatua eli lisäämällä leirien vaikuttavuutta. Työn toteuttajana toimi Liikuntakeskus Pajulahden yläkoululeirikoordinaattori, joka toimii myös hiihdon lajivalmentajana sekä yläkoululeirityksessä että seuravalmennuksessa.
Työn tavoitteena oli luoda toimintamalli, jolla saadaan hiihdon yläkoululeirityksessä tapahtuvan harjoittelun valmennusosaamista, tietoa ja taitoa jaettua päivittäisvalmennukseen sekä lisätä kodin ja leirityksen välistä toiminnan tehostamista. Tätä toimintamallia voidaan käyttää myös muissa yläkoululeirityksen lajiryhmissä. Toimintamallin avulla pyritään tuomaan tietoisuutta leireillä tapahtuvasta harjoittelusta ja testituloksista urheilijan muulle toimintaympäristölle.
Työn lähestymistapana käytettiin yhteisöllisiä menetelmiä kuten aivoriihityöskentelyä ja vertailuanalyysia. Lisäksi yhtenä työkaluna käytettiin kyselytutkimusta yläkoululeirityksessä oleville urheilijoille sekä heidän vanhemmilleen.
Kehittämistyön lopputuotteena syntyi toimintamalli, jonka avulla pyritään tehostamaan kodin, urheilijoiden ja leirityksen välistä toimintaa sekä lisäämään tietoisuutta siitä, mitä leireillä tehdään ja tuomaan vinkkejä ja laatua urheilijan kotiharjoitteluun. Kehittämistyössä käsiteltiin myös urheilijan kuormitteisuutta arjessa ja vanhemman roolia urheilijan tukijana sekä urheilijan hyvän päivän mahdollistajana.
Työn tavoitteena oli luoda toimintamalli, jolla saadaan hiihdon yläkoululeirityksessä tapahtuvan harjoittelun valmennusosaamista, tietoa ja taitoa jaettua päivittäisvalmennukseen sekä lisätä kodin ja leirityksen välistä toiminnan tehostamista. Tätä toimintamallia voidaan käyttää myös muissa yläkoululeirityksen lajiryhmissä. Toimintamallin avulla pyritään tuomaan tietoisuutta leireillä tapahtuvasta harjoittelusta ja testituloksista urheilijan muulle toimintaympäristölle.
Työn lähestymistapana käytettiin yhteisöllisiä menetelmiä kuten aivoriihityöskentelyä ja vertailuanalyysia. Lisäksi yhtenä työkaluna käytettiin kyselytutkimusta yläkoululeirityksessä oleville urheilijoille sekä heidän vanhemmilleen.
Kehittämistyön lopputuotteena syntyi toimintamalli, jonka avulla pyritään tehostamaan kodin, urheilijoiden ja leirityksen välistä toimintaa sekä lisäämään tietoisuutta siitä, mitä leireillä tehdään ja tuomaan vinkkejä ja laatua urheilijan kotiharjoitteluun. Kehittämistyössä käsiteltiin myös urheilijan kuormitteisuutta arjessa ja vanhemman roolia urheilijan tukijana sekä urheilijan hyvän päivän mahdollistajana.