Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Audiodramat Caretaker 24/7 – min learning-by-doing process speglad mot dramaformens tradition och moderna branschråd

Saares, Vincent (2021)

 
Avaa tiedosto
Saares_Vincent.pdf (645.3Kt)
Lataukset: 


Saares, Vincent
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105108087
Tiivistelmä
Tällä kvalitatiivisella tapaustutkimuksella analysoin audiodraaman oppimista learning-by-doing menetelmän avulla. Olen tarkastellut mitä ja miten itse opin, kun kirjoitin, äänisuunnittelin, ohjasin ja leikkasin ensimmäisen audiodraamani Caretaker 24/7, joka oli taiteellinen lopputyöni Noviaammattikorkeakouluun. Ohjaajani tukemana luotin vaistooni luovassa prosessissani. Tutkin minulle uutta draamamuotoa ei-empiirisesti vasta ensi-iltani jälkeen.

Tapaustutkimukseni tulkintaa varten olen ensin kuvaillut omia kokemuksiani käsikirjoitukseeni ja työpäiväkirjaani tukeutuen. Hain sitten etäisyyttä kokemuksiini useiden ulkoisten lähteiden kautta. Tutkimalla audiodraaman historiaa ensimmäisistä suorista teatteriesityksistä nykyajan globaaliin podcast-boomiin sain audioteokselleni kulttuurikontekstin. Tulkitakseni monipuolisesti oman prosessini opetuksia, peilasin kokemuksiani eri ääniteorioihin, audiodraaman nykyharjoituksiin sekä learningby-doing -menetelmän analyyseihin.

Loppuanalyysini väite on, että learning-by-doing -menetelmä sopii luoviin prosesseihin. Metodin avulla löysin oman, äänellisesti monipuolisen audio-ilmaisuni. Prosessin aikana harjoittelin myös samanlaisia taitoja, joita ammattilaiskäsikirja opettaa. Tehokas learning-by-doing -prosessi vaatii oikeaa perusosaamista. Ainoa perustieto, joka minulta puuttui, oli tekninen. Näen, että puhdas faktatieto tukee ensikertalaisen usein ainutlaatuisella tavalla luovaa prosessia, kun taas järjestelmälliset sisältöharjoitukset saattavat liiaksi ohjata ilmaisua tiettyyn suuntaan.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste