Liiketoimintasuunnitelma taideyritys Sonja's Artsille
Rissanen, Sonja (2021)
Rissanen, Sonja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105118240
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105118240
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä laaditaan opiskelija Sonja Rissasen oman toiminimiyritykselle, Sonja’s Artsille oma liiketoimintasuunnitelma. Liiketoimintasuunnitelma tehdään, koska Rissanen haluaa siirtyä päätoimiseksi yrittäjäksi vuoden 2022 loppuun mennessä, jota varten hän tarvitseee liiketoimintasuunnitelman.
Projekti alkaa laatimalla projektisuunnitelman siitä, mitä projektin aikana tullaan tekemään. Tämän jälkeen kirjoitetaan tietoperusta, joka johdattelee aiheeeseen, ja josta Rissanen saa teoreeettista tukea itse lopputyön tekoon. Tietoperustan jälkeen laaditaan neljä analyysia – riski-, kuluttaja-, kilpailija- sekä SWOT –analyysi. Näiden analyysien avulla saadaan ajankohtaista dataa toimialan ympäristöstä ja markkinoista.
Analyysien valmistuttua laaditaan itse lopputyö, eli liiketoimintasuunnitelma. Suunnitelma toteutetaan vetoketjumenetelmällä, eli jokaisen aiheen ohessa on tietoperusta liittyen aiheeseen. Liiketoimintasuunnitelman alussa kerrotaan yrityksen lähtötilanne, liikeidea, tavoite sekä arvot, visiot ja missiot. Myös markkinat, kilpailijat, asiakkaat sekä tuotteet ja pal- velut määritellään liiketoimintasuunnitelmassa. Näiden osioiden jälkeen laaditaan erilliset markkinointi-, talous- ja jatkokehityssuunnitelmat, sekä perehdytään yrityksen riskienhallintaan. Projektin lopussa laaditaan pohdinta, jossa Rissanen avaa näkemyksiään siitä, kuinka hyvin on onnistunut projektissa, kuinka tavoitteet piti ja tuliko projektin aikana kehitysajatuksia.
Projekti alkaa laatimalla projektisuunnitelman siitä, mitä projektin aikana tullaan tekemään. Tämän jälkeen kirjoitetaan tietoperusta, joka johdattelee aiheeeseen, ja josta Rissanen saa teoreeettista tukea itse lopputyön tekoon. Tietoperustan jälkeen laaditaan neljä analyysia – riski-, kuluttaja-, kilpailija- sekä SWOT –analyysi. Näiden analyysien avulla saadaan ajankohtaista dataa toimialan ympäristöstä ja markkinoista.
Analyysien valmistuttua laaditaan itse lopputyö, eli liiketoimintasuunnitelma. Suunnitelma toteutetaan vetoketjumenetelmällä, eli jokaisen aiheen ohessa on tietoperusta liittyen aiheeseen. Liiketoimintasuunnitelman alussa kerrotaan yrityksen lähtötilanne, liikeidea, tavoite sekä arvot, visiot ja missiot. Myös markkinat, kilpailijat, asiakkaat sekä tuotteet ja pal- velut määritellään liiketoimintasuunnitelmassa. Näiden osioiden jälkeen laaditaan erilliset markkinointi-, talous- ja jatkokehityssuunnitelmat, sekä perehdytään yrityksen riskienhallintaan. Projektin lopussa laaditaan pohdinta, jossa Rissanen avaa näkemyksiään siitä, kuinka hyvin on onnistunut projektissa, kuinka tavoitteet piti ja tuliko projektin aikana kehitysajatuksia.